Relacje na trzech rynkach

Barbara Warpechowska
opublikowano: 25-10-2016, 22:00

Ranking e-Gazele Biznesu: LIDER ŚLĄSKI — DARMA (4. MIEJSCE W KRAJU)

Gdy Niemiec płakał, jak sprzedawał, Polak zrobił biznes na częściach zamiennych

Maciej Bilandra, dzisiejszy współwłaściciel Darmy, wspólnie z kolegą, jako bardzo młodzi ludzie, postanowili w 1992 r. „wziąć sprawy w swoje ręce”.

— Nie wiedzieliśmy, od czego zacząć biznes, i wtedy ktoś ze znajomych poprosił o przywiezienie z Niemiec części do golfa i tak się zaczęło — wspomina początki firmy Maciej Bulandra.

— Rok później dołączył do nas Bogumił Zając, starszy i z doświadczeniem w branży obrotu częściami samochodowymi. Praktycznie od tego czasu prowadzimy ten sam biznes. Kolega, z którym zaczynaliśmy, ze względów osobistych odszedł z firmy, a my z Bogumiłem rozwijamy biznes dystrybucji części dla warsztatów samochodowych do dziś — dodaje Maciej Bulandra. Branża jeszcze długo będzie sprzyjać spółce.

— Nie da się być na ścieżce szybkiego rozwoju bez czuwania nad ruchami konkurencji, a co ważniejsze dostrzegania w otoczeniu szans rynkowych. Oczywiście są też zagrożenia, a brak pokory wobec rynku, klientów i konkurentów najczęściej kończy się źle — przyznaje Maciej Bilandra.

— W roku 2007 udostępniliśmy klientom nasz pierwszy e-katalog. Oczywiście w porównaniu z dzisiejszym był jak zaprzęg konny przy Ferrari, ale już wtedy zbieraliśmy doświadczenie i wiedzieliśmy, że świat pójdzie w tym kierunku. Katalog jest stale modernizowany i dostosowywany do potrzeb klientów — opowiada Maciej Bulandra.

W 2011 r. do zespołu dołączył Łukasz Stępień i to on został odpowiedzialnym za rozwój działu e-biznes w firmie. W 2014 r. Darma uruchomiła własne e-sklepy „Twoje części 24.pl”, a wkrótce także „vasedily24.cz” w Czechach i tvojediely24.sk na Słowacji.

— Dla mnie najważniejsze w biznesie jest budowanie relacji. Dotyczy to właściwych relacji z klientami, dostawcami, całym otoczeniem rynkowym oraz stałe budowanie zespołu, który samodzielnie podejmuje decyzje i realizuje strategię, wytyczoną przez zarząd firmy — podkreśla założyciel Darmy.

Kierunek — południe. Firma zatrudnia ponad 100 osób w Polsce i 20 na Słowacji. W zespole są też Czesi, którzy obsługują rynek czeski. To ważna część działalności spółki — przyznają Maciej Bulandra i Bogumił Zając, współwłaściciele firmy Darma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Relacje na trzech rynkach