Relacje z rynkiem to domena TVN

Kamil Zatoński
opublikowano: 19-02-2009, 00:00

Ujawniamy wyniki kolejnej kategorii

w rankingu sporządzonym na zamówienie "PB" przez Pentora.

Zwycięzca jest ten sam co przed rokiem, ale było wiele zmian

Zarząd medianej spółki najlepiej komunikował się z inwestorami w 2008 r. — uznali specjaliści, ankietowani na zlecenie "Pulsu Biznesu" przez Pentor Research International. Tuż za stacją telewizyjną znalazła się inna firma z branży medialnej — Bankier.pl. Trzecią pozycję zajął ubiegłoroczny zwycięzca — ING Bank Śląski.

Zwycięstwo TVN może być zaskoczeniem, bo zarząd spółki kilka miesięcy temu zebrał od analityków cięgi za decyzję o odkupieniu udziałów w platformie cyfrowej n od swojego głównego akcjonariusza — koncernu ITI. Zastrzeżenia dotyczyły nie tylko niezbyt fortunnego momentu transakcji i jej warunków, ale także braku podstawowych informacji charakteryzujących biznes prowadzony przez platformę. Kilka biur maklerskich natychmiast obniżyło zalecenia dla walorów TVN, niektórzy analitycy zawiesili rekomendacje w oczekiwaniu na wyjaśnienia ze strony spółki. Najwyraźniej okazały się one wystarczające, a dodatkowo w ramach przeprosin z rynkiem firma zdecydowała się wyłożyć nawet 0,5 mld zł na skup akcji własnych.

Do łask powróciła też HTL-Strefa, której szefowie włożyli sporo pracy, by zamazać fatalne wrażenie, jakie pozostawiły kiepskie wyniki z 2007 r. W pierwszej dziesiątce znalazły się też kontrolowane przez skarb państwa blue chipy — PGNiG (5. miejsce), KGHM (6.) i PKN Orlen (7.). W czołówce roi się zresztą od największych spółek, które są najpilniej śledzone. To wymusza na nich otwartość w kontaktach z inwestorami.

Niechlubnym wyjątkiem jest Bioton. Firma, która już w ubiegłorocznym rankingu była daleko (zamykała pierwszą setkę), spadła niemal na samo dno. Znalazła się dopiero na 346. miejscu w gronie 374 spółek. Na razie nie pomogła więc podjęta mniej więcej rok temu decyzja o włączeniu do zarządu Dariusza Górki, wiceprezesa Prokom Investment, który miał odpowiadać m.in. właśnie za relacje inwestorskie. Poprawę na tym polu zapowiedział również Janusz R. Guy, od niedawna pełniący funkcję prezesa jedynej biotechnologicznej spółki na GPW. Oby nie skończyło się na zapowiedziach.

Według ekspertów największy postęp w komunikowaniu się z rynkiem zrobiły Amica i NFI Empik Media Fashion. Największy spadek w rankingu (o odpowiednio 272. i 305. pozycji) zanotowały za to dwie spółki zza wschodniej granicy: Silvano Fashion Group i Olympic Entertainment Group. Dobre (albo w niektórych przypadkach jakiekolwiek) relacje z polskimi inwestorami to zresztą pięta achillesowa niemal wszystkich spółek z zagranicznym rodowodem. Trzecie miejsce od końca w zestawieniu zajmuje niemieckie BMP, w ostatniej dziesiątce jest Immoeast, a w ostatniej pięćdziesiątce — Astarta Holding, ACE, SkyEurope i Ronson Europe. W szerokiej czołówce zmieściło się tylko Cinema City (29. miejsce). To spółka, która jest bardzo dobrze zadomowiona na polskim rynku.

Gdyby zastosować szkolną skalę ocen od 1 do 6, średnią dla giełdowych spółek za miniony rok można by określić jako dostateczny z plusem. To minimalnie mniej niż rok wcześniej. Zwycięzca zasłużył na piątkę z minusem, a ocenę powyżej czwórki uzyskało zaledwie 55 firm, czyli 15 proc. ogółu badanych. Rok temu takich spó- łek było 57, czyli 16,5 proc.

Kamil Zatoński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu