Reputację budują proste rozwiązania

Piotr Zagadka
opublikowano: 24-09-2009, 00:00

W opublikowanym we wtorek 22 września raporcie Komisja Europejska krytykuje małą przejrzystość dokumentów przedstawianych klientom przez banki, a także niejasny system naliczania bankowych opłat. Raport ten zdaje się potwierdzać istniejącą również na polskim rynku praktykę, zgodnie z którą informacje zawarte w niektórych prezentowanych przez banki dokumentach (regulaminach, wzorach umów, etc.) są dla ich adresatów dość trudne w odbiorze.

Komisja podniosła także inny ważny problem. Skoro bowiem zauważalny jest wysoki stopień skomplikowania dokumentów adresowanych do klientów, to stosunkowo łatwy do wyobrażenia jest mechanizm korzystania przez niektóre banki z pokusy ukrycia w tychże zawiłościach dodatkowych obciążeń finansowych. Dlaczego niektóre banki mogą jej ulegać? Sensownym i wytłumaczalnym argumentem może być chęć zapewnienia jak najlepszego wyniku finansowego w działalności operacyjnej. Jeśli bowiem — nawiązując do polskiego przykładu — ustawodawca wprowadził instytucję odsetek maksymalnych od pożyczek/kredytów i umów o podobnym charakterze (tzw. regulacje antylichwiarskie), trudno jest odmówić bankom prób poszukiwania innych, choć nieco kontrowersyjnych, źródeł uzyskiwania dodatkowych pieniędzy.

System normatywny Unii Europejskiej przewiduje stosunkowo liczne mechanizmy ochrony prawnej konsumentów usług finansowych. Poza urzędami, których podstawową kompetencją jest ochrona ich praw, a także urzędami nadzoru bankowego, istnieją przecież stosowne regulacje oraz tzw. prokonsumencka linia orzecznicza sądów. Niemniej, w analizowanym przypadku nic nie zastąpi autoświadomości banków, które same powinny poszukiwać prostych rozwiązań przy konstruowaniu dokumentów adresowanych do klientów. Przecież właśnie owi klienci oraz dobra reputacja banków są bez wątpienia wartościami, o które powinny one dbać w szczególny sposób.

prawnik kancelarii Chałas i Wspólnicy

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Zagadka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy