Resort gospodarki trafi do sądu za offset

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 05-12-2007, 00:00

Spółka z grupy Huty Stalowa Wola zamierza pozwać Ministerstwo Gospodarki. Powodem jest niewykonanie offsetu przez fińską Patrię.

Spółka z grupy Huty Stalowa Wola zamierza pozwać Ministerstwo Gospodarki. Powodem jest niewykonanie offsetu przez fińską Patrię.

HSW Zakład Zespołów Napędowych (HSW ZZN), spółka należąca do skarbu państwa, Huty Stalowa Wola i Agencji Rozwoju Przemysłu, zamierza pozwać resort gospodarki.

— Mieliśmy realizować umowy offsetowe związane z zakupem przez Polskę kołowego transportera opancerzonego Rosomak od fińskiej Patrii. Tymczasem mimo wielu spotkań i negocjacji nie mamy żadnych zamówień — mówi Cezary Kubicki, prezes HSW ZZN.

Dlatego też zakład zamierza zwrócić się do resortu gospodarki — jako nadzorującego realizację zobowiązań kompensacyjnych — z wnioskiem o odszkodowanie za niewykonanie przez Patrię offsetu. Jeśli nic nie wskóra, na początku 2008 r. HSW ZZN złoży w tarnobrzeskim sądzie pozew przeciwko ministerstwu. HSW ZZN miał w ramach offsetu otrzymać zamówienia eksportowe do 2013 r. wartości 20 mln EUR (72,2 mln zł). Tymczasem dotąd nie dostał żadnego.

Resort kontruje

Przedstawiciele resortu gospodarki przyznają, że offset Patrii w ZZN nie jest realizowany. Twierdzą jednak, że nie ma podstaw prawnych, by zakład mógł wystąpić z pozwem przeciwko ministerstwu.

„Realizacja zobowiązań offsetowych odbywa się na zasadach biznesowych, a ewentualne roszczenia offsetodawca i offsetobiorca mogą zapisać w umowie handlowej” — poinformowali przedstawiciele biura prasowego resortu.

Podkreślają, że zachęcali polskich przedsiębiorców do podpisywania umów z zagranicznymi kooperantami, by zabezpieczyli swoje interesy.

Spór o ceny

Tymczasem przedstawiciele HSW ZZN podkreślają, że negocjowali z zagranicznymi kooperantami, ale rozmowy kończyły się fiaskiem.

— Prowadziliśmy rozmowy z Patrią, po czym przysyłano do nas przedstawicieli firmy, która na przykład chciała zamówić konstrukcje spawane. Tyle że to nie jest nasz profil produkcyjny — my wytwarzamy m.in. elementy uzębione, zestawy napędowe do transporterów, maszyn budowlanych, rolniczych etc. — wymienia Cezary Kubicki.

— Patria nawiązała kontakty z międzynarodowymi firmami, które wysyłały do HSW zapytania ofertowe dotyczące produkowanych przez nią towarów. Niestety, ceny proponowane przez hutę były co najmniej trzykrotnie wyższe niż ceny podobnych towarów na rynkach zagranicznych. Z tego względu spółki rezygnowały z zakupów — twierdzi Pauli Rumbin, prezes Patria Polska.

Finowie nadal jednak chcą realizować program offsetowy we współpracy z grupą HSW.

92,9

mln zł Tyle po dziewięciu miesiącach 2007 r. wyniosła sprzedaż HSW ZZN. Była o 6 mln zł wyższa niż przed rokiem.

Zagraniczne kontrakty

HSW ZZN żali się też na brak zamówień na dostawę zespołów napędowych do polskiego Rosomaka.

— Mimo to staramy radzić sobie na rynku. Podpisaliśmy niedawno kontrakt z firmą Same Deutz Fahr na dostawę zespołów napędowych do maszyn rolniczych i negocjujemy kolejne zamówienia — mówi prezes Kubicki.

Wartość umowy z Same Deutz Fahr to 4,5 mln EUR (16,24 mln zł). W listopadzie tego roku zakład podpisał też kontrakt na dostawę 71 zespołów napędowych (z opcją na kolejne 600 sztuk) do transporterów dla jednego z producentów państw NATO. Wartość zamówienia sięga 5 mln EUR (18,05 mln zł). Kolejny kontrakt na zestawy napędowe do kołowego transportera opancerzonego ma być podpisany z firmą azjatycką. W grę wchodzi dostawa 135 zestawów za 14 mln EUR (50,54 mln zł).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane