Resort rolnictwa o eksporcie do Rosji produktów spożywczych

PAP
opublikowano: 13-12-2007, 19:10

W pierwszych trzech kwartałach tego roku na  rosyjski rynek trafiły polskie produkty spożywcze o wartości 327 mln euro - wynika z informacji resortu rolnictwa.

W wyniku wprowadzonego w 2005 r. rosyjskiego embarga na polskie artykuły rolno-spożywcze, eksport żywności do Rosji spadł z 505 mln euro w 2005 r. do 433 mln euro w 2006 r. (o 14 proc.).

Jak poinformował w czwartek PAP wiceminister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski, na zakazie eksportu najbardziej ucierpieli producenci owoców i warzyw, nieco mniej producenci mięsa. W 2005 roku wartość eksportu świeżych owoców i warzyw wyniosła 110 mln euro, podczas gdy mięsa ok. 25 mln euro.

Według Ardanowskiego, w 2005 r. wartość eksportu produktów objętych embargiem wynosiła 171 mln euro, stanowiły one 34 proc. eksportu produktów rolno-spożywczych. Mimo zakazu eksport świeżych owoców i warzyw w 2006 r. wyniósł prawie 48 mln euro. W 2004 r. eksport tych towarów wyniósł 164 mln euro.

Wiceminister wyjaśnił, że eksport tych produktów jest możliwy w przypadku, gdy produkcja z Polski uzyska certyfikat innego kraju, np. Litwy. Natomiast nie jest to możliwe w przypadku mięsa, bowiem muszą na nim widnieć polskie znaki weterynaryjne.

W stosunku do 2005 r. spadek polskich towarów objętych embargiem wyniósł 124 mln euro. Jednak, jak szacują eksperci, uwzględniając 7 proc. trend wzrostowy, realnie polski eksport zmniejszył się o 133 mln zł.

Udział wartości towarów objętych zakazem w całkowitym eksporcie towarów rolno-spożywczych do Rosji średnio oceniany jest w latach 2002-2005 na 13 proc.

W 2006 roku największy udział w polskim eksporcie rolno- spożywczym na rosyjski rynek miała czekolada - 48,6 mln euro (11,2 proc.).

Warzyw (świeżych i mrożonych) wyeksportowaliśmy do Rosji na sumę 38,6 mln euro (8,9 proc.), produktów mleczarskich - 36 mln euro (8,3 proc.), herbatników - 24,6 mln euro (5,7 proc.), świń żywych - 24,5 mln euro (5,6 proc.), owoców (świeżych i mrożonych) - 22,8 mln euro (5,2 proc.), cukru - 19,9 mln euro (4,6 proc.) i soków owocowych - 12,7 mln euro (2,9 proc.).

W listopadzie 2005 roku Rosja wprowadziła embargo na import świeżego mięsa z Polski oraz czasowy zakaz przywozu wielu produktów pochodzenia roślinnego. Lista "zakazanych" towarów objęła kilkadziesiąt produktów pochodzenia roślinnego. Najważniejsze pozycje z tej listy to: świeże owoce (np. jabłka, gruszki, morele, wiśnie) i warzywa (ziemniaki, pomidory, cebula, kapusta, marchew, sałata, ogórki), zboża, mąka, kasze, nasiona, makuchy oraz otręby. (PAP)

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane