Restrukturyzacja odbije się na Ruchu

Katarzyna Latek
opublikowano: 15-02-2008, 00:00

W tym roku kolporter może mieć wyniki finansowe gorsze niż w ubiegłym. Na inwestycje pójdzie 100 mln zł.

W tym roku kolporter może mieć wyniki finansowe gorsze niż w ubiegłym. Na inwestycje pójdzie 100 mln zł.

Wyniki finansowe Ruchu w 2007 r. były lepsze niż kiedykolwiek. Ale niższe niż zakładała sama spółka.

— Wynik nie spełnia oczekiwań zarządu — przyznaje Cezary Klimont, członek zarządu odpowiedzialny za finanse i informatyzację.

Obiecują zyski

Oto konkrety. Ruch miał w całym ubiegłym roku 35,9 mln zł zysku netto przy przychodach ze sprzedaży 4,14 mld zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 20 mln zł i 4,05 mld zł. W czwartym kwartale 2007 r. zysk netto wyniósł 9,45 mln zł, a przychody — 1,05 mld zł. Dla porównania, w ostatnim kwartale 2006 r. spółka zanotowała stratę netto 0,46 mln zł i przychody na poziomie 1,02 mld zł.

Na wyniki wpływ miały: niższa od spodziewanej sprzedaż, niższa marża i wyższe koszty spółki w grudniu. Z kolei gorsza sprzedaż wynikała m.in. z kurczącej się sieci Ruchu, wolniejszego, niż zakładano, przejmowania nowych lokalizacji oraz przyczyn… klimatycznych. Według zarządu, w grudniu klienci częściej robią zakupy w centrach handlowych niż w kioskach znajdujących się przy ulicach. Ruch postanowił też upłynnić zapasy, a zmniejszone zamówienia przełożyły się na niższe przychody z usług sprzedażowych. Spółka poniosła też koszty związane z wypłatą nagród i nieplanowanymi wcześniej remontami kiosków.

— Ubiegły rok był dla nas trudny. Rozpoczęliśmy gruntowną reorganizację — podkreśla Cezary Klimont.

A ten zapewne nie będzie lepszy, bo zmiany będą kontynuowane.

— Spółki w trakcie restrukturyzacji zwykle przynoszą straty. A my zamierzamy wyjść na plus — mówi Cezary Klimont.

Paleta projektów

Firma planuje w przyszłym roku duże inwestycje. Wyda 100 mln zł — przede wszystkim na informatyzację, modernizację sieci i logistykę. Sporą część tej kwoty pochłoną zakupy gruntów.

Dużym wyzwaniem dla Ruchu w przyszłym roku będzie także program dobrowolnych odejść. Spółka zmniejszy też sieć kiosków (na koniec grudnia było ich niecałe 9,5 tys.). Wynika to m.in. z likwidacji mniej rentownych punktów i strategii zakładającej zwiększenie sprzedaży na jeden punkt handlowy. Za to zamierza na koniec 2008 roku mieć 50 salonów prasowych pod marką update i 50 kawiarni icoffee.

Paweł Sobków, członek ds. handlu i zarządzania siecią sprzedaży, poinformował też, że spółka kupuje kolejne lokalizacje dla kawiarni i pracuje nad przekształceniem kawiarni kupionych w ubiegłym roku od Tchibo. Ruch prowadzi też pilotażowy sklep convenience (niewielki sklep typu Żabka). Jeśli projekt się powiedzie, nie wyklucza upowszechnienia tego formatu w modelu franczyzowym, we współpracy ze spółdzielniami handlowymi i Krajową Agencją Handlową Społem, która niedawno złożyła wniosek o upadłość.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Restrukturyzacja odbije się na Ruchu