Restrukturyzacja po nowemu

Materiał partnera
opublikowano: 16-01-2018, 09:26
aktualizacja: 16-01-2018, 09:28

Raport Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja SA

Dwa lata obowiązywania prawa restrukturyzacyjnego dały wyraźny dowód na słuszność kierunku wprowadzonych zmian. Świadczy o tym nie tylko liczba otwieranych postępowań restrukturyzacyjnych w stosunku do wszystkich postępowań insolwencyjnych (upadłości i  restrukturyzacje), ale także liczba efektywnie zawartych i zatwierdzonych w tych dwóch latach układów. Każda otwarta restrukturyzacja to szansa na zachowanie struktury przedsiębiorstwa jako miejsca generowania PKB, miejsc pracy i wreszcie uniknięcie kolejnych niewypłacalności w łańcuchu dostaw.

Nie będzie skutecznych restrukturyzacji bez finansowania. Istnieje potrzeba wprowadzenia gwarancji państwowych dla podmiotów finansujących restrukturyzację, a także poszerzenia praw podmiotów udzielających finansowania co do zabezpieczeń i uprzywilejowania w razie niepowodzenia restrukturyzacji. Kolejnym problemem na drodze do pełnego sukcesu restrukturyzacji jest upowszechnianie wśród przedsiębiorców wiedzy o istnieniu takich możliwości.Zmiana świadomości przeciętnego przedsiębiorcy, członka zarządu czy wierzyciela wymaga bardzo szerokiej akcji edukacyjnej, systemowo przeprowadzanych szkoleń, konferencji i publikacji. Trzeba propagować wiedzę o rozszerzonych możliwościach zachowania pełnej kontroli nad przedsiębiorstwem w toku postępowania restrukturyzacyjnego - o tym, że można zawrzeć układ tylko z częścią wierzycieli, w tym, że można zmusić do objęcia układem bank zabezpieczony hipotecznie na majątku firmy, o tym, że nie każdy układ wymaga postępowania sądowego, że można wybrać sobie własnego zarządcę lub nadzorcę czy wreszcie o tym, że na skutek wniosku restrukturyzacyjnego sąd nie może ogłosić upadłości firmy. Wiedza o tych nowych rozwiązaniach z pewnością pomogłaby podejmować odpowiednio wcześnie decyzję o wejściu na ścieżkę restrukturyzacyjną, a to z kolei bardzo mocno zwiększa szanse powodzenia restrukturyzacji.

Nie wszystko jednak w tych mechanizmach działa prawidłowo. Podstawowa bolączką jest dziś terminowość rozpoznawania wniosków restrukturyzacyjnych, a jeszcze większą - środków odwoławczych w tych postępowaniach. Niestety, sądy restrukturyzacyjne, przeciążone obowiązkiem prowadzenia upadłości konsumenckich, nie są i nie będą w stanie rozpoznawać sprawnie wniosków restrukturyzacyjnych. Jednym ratunkiem jest tu zmiana systemowa i przeniesienie właściwości w sprawach upadłości konsumenckich do wydziałów cywilnych sądów rejonowych. Dałoby to zresztą bardzo pożądany efekt dodatkowy- zbliżyłoby sąd upadłościowy do konsumenta. Sądów rejonowych z wydziałami cywilnymi jest w Polsce 321, a sądów upadłościowych tylko 30. O liczbowo ujętych efektach początków restrukturyzacji w Polsce, w tym o zaletach i wadach przyjętych rozwiązań piszemy w Raporcie, który przygotowała spółka Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja SA we współpracy ze SpotData. Raport zawiera dane statystyczne wraz z diagnozą efektywności i przeglądem problemów praktycznych, które się pojawiły. Znalazły się w nim również wskazówki co do niezbędnych zmian w prawie. Zapraszam do lektury.

Raport jest dostępny na stronie zimmermanfilipiak.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Restrukturyzacja po nowemu