Roman Kluska tłoczy olej rydzowy - prasa

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 06-01-2006, 07:58

Roman Kluska wyprodukował w domowych warunkach olej rydzowy, który - jego zdaniem - może w najbliższym czasie zrewolucjonizować polskie rolnictwo na terenach górskich, pisze "Dziennik Polski".

Roman Kluska wyprodukował w domowych warunkach olej rydzowy, który - jego zdaniem - może w najbliższym czasie zrewolucjonizować polskie rolnictwo na terenach górskich, pisze "Dziennik Polski".

- Wszystkie koncerny produkujące traktory przygotowały już modele z silnikami na oleje roślinne. Czyli zapowiada się powrót do korzeni, wszak pamiętamy z historii, że pierwsze silniki diesla pracowały na oleju roślinnym, zanim zaczęto stosować ropę - przekonuje Roman Kluska. - Koszty prowadzenia gospodarstwa rolnego w górach są tak wysokie, że nie mają ekonomicznego sensu, a główny składnik tych kosztów to właśnie paliwo.

Twórca Optimusa uważa, iż olej rydzowy (zwany również lnianką) jest najtańszym tego typu produktem, bowiem sam rydz - roślina pokrewna do np. dużo droższego w uprawie rzepaku - nie ma praktycznie żadnych wymagań, rośnie na najgorszych górskich glebach, nie potrzebuje nawożenia, a pozostające po wytłoczeniu makuchy są wysokobiałkową paszą dla zwierząt.

- Stąd wzięło się słynne powiedzenie "lepszy rydz, niż nic" - mówi Roman Kluska. - Sprowadziłem z poznańskiej Akademii Rolniczej rydz i w ubiegłym roku miałem pierwsze plony. Kupiłem niewielką maszynkę do wytłaczania oleju i efekt tych wysiłków stoi przed nami w butelce.

Według relacji Kluski jako pierwsi jego olejem zainteresowali się Czesi pracujący nad biopaliwami do traktorów: - Przyjechali do mnie w tajemnicy i poprosili o beczkę oleju do doświadczeń. Co im wyszło? Że mój olej włożony do zamrażarki przy temperaturze minus 18 stopni nie krzepnie. Wszystkie inne oleje łącznie z ropą mają w tej temperaturze postać stałą. W tej chwili pozostaje do rozwiązania problem dobrania do niego odpowiedniego komponentu, by na wtryskiwaczach nie wytrącał się węgiel.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane