Ropa do wzrostów potrzebuje bodźców

Paweł Grubiak, prezes zarządu, doradca inwestycyjny w Superfund TFI
opublikowano: 15-12-2020, 10:59

Ceny ropy naftowej utrzymują się na stosunkowo wysokich poziomach, jednak nie mają siły do dalszych zwyżek. Osiągnięcie poziomu 50 USD za baryłkę (ropa Brent) dla dużej części inwestorów jest momentem, w którym zaczynają oni zadawać pytania o to, czy dalsze wzrosty cen są zasadne.

Na pewno kluczowym argumentem strony popytowej jest wprowadzenie szczepionek na koronawirusa i związane z tym nadzieje na zażegnanie pandemii. Nie ulega jednak wątpliwości, że ten argument był już w ostatnich tygodniach wielokrotnie przytaczany i został już on uwzględniony w wycenie ropy naftowej.

Mimo nadziei na wzrost popytu na ropę naftową w przypadku opanowania pandemii, na razie sytuacja na świecie jest trudna (dotyczy to głównie USA i UE), a na globalnym rynku ropy naftowej panuje nadwyżka. Dodatkowo, systematycznie obniżane są prognozy popytu na ropę naftową także w przyszłym roku.

W poniedziałek kartel OPEC dokonał kolejnej obniżki prognoz popytu na ropę w 2021 roku. Oszacował on, że w przyszłym roku popyt na ropę naftową na świecie wzrośnie o 5,9 mln baryłek dziennie i wyniesie prawie 96 mln baryłek dziennie. To o 350 tys. baryłek dziennie mniej niż wynosiła poprzednia prognoza sprzed zaledwie miesiąca.

Druga fala pandemii okazała się bardziej dotkliwa niż OPEC przypuszczał jeszcze parę miesięcy temu. Negatywnie wpłynęła ona na popyt na ropę naftową, co może być coraz lepiej widoczne w cenach surowca. Nawet jeśli na rynku ropy nie zobaczymy kolejnej dużej przeceny, to na wzrosty także można coraz mniej liczyć, o ile informacje o szczepionce nie wywołają kolejnej fali euforii na rynku.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane