Rosja: kolejna próba uregulowania jazdy pojazdami elektrycznymi

  • PAP
opublikowano: 06-10-2019, 09:15

W Rosji, w której od dwóch lat trwają przymiarki do prawnego uregulowania poruszania się hulajnogami i innymi pojazdami elektrycznymi, pojawiła się propozycja, by do przepisów ruchu drogowego wprowadzić dla nich nowy termin: środki mobilności indywidualnej.

"Środkami mobilności indywidualnej" miałyby zostać - prócz hulajnóg zasilanych prądem - także monocykle, pojazdy typu segway i deskorolki elektryczne, a także rolki i zwykłe hulajnogi. Osoby jeżdżące na nich - w razie przyjęcia odpowiednich przepisów - będą musiały jeździć po ścieżkach rowerowych. Jeśli takich ścieżek nie ma, będą mogły poruszać się po chodnikach, ale z prędkością nie większą niż 20 km/h.

Możliwe też będzie użytkowanie tych pojazdów na jezdni, na tych samych zasadach jak rowerów, czyli trzymając się jak najbliżej prawej strony.

O nowych propozycjach poinformował media w weekend szef ośrodka badawczego centrum bezpieczeństwa drogowego MSW Rosji Dmitrij Mitroszyn. Projekt przepisów wciąż jest omawiany i nie został jeszcze ostatecznie uzgodniony - zastrzegł Mitroszyn.

Wcześniej z apelem do ministerstwa transportu Rosji o regulacje prawne dotyczące pojazdów elektrycznych zwrócił się Związek Pieszych. Organizacja ta zaproponowała wprowadzenie klasyfikacji pojazdów elektrycznych. Związek Pieszych chce, aby hulajnogi elektryczne o mocy do 250 W i prędkości do 20 km/h jeździły po ścieżkach rowerowych, a szybsze pojazdy elektryczne po jezdniach i by te drugie zrównać ze skuterami.

Hulajnogi elektryczne cieszą się wielką popularnością w Moskwie. Używają ich kurierzy pocztowi i pracownicy firm oferujących dostawę jedzenia do domu, a także zwykli mieszkańcy. Hulajnogę można wnieść do metra, a szerokie chodniki sprzyjają jeździe. Około 100 tys. osób korzysta w mieście z usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych jeżdżących z prędkością do 20 km/h.

Problem zaczyna się, gdy kierowcy hulajnóg rozpędzają się na chodnikach lub wyjeżdżają na jezdnię i lawirują między samochodami. W internecie znaleźć można ogłoszenia o pojazdach o coraz większych możliwościach; przepisy nie zabraniają sprzedaży hulajnóg osiągających prędkość 80-90 km/h. Nie brak głosów, że uregulowanie ruchu pojazdów elektrycznych stało się już niezbędne.

Próby objęcia tych pojazdów przepisami ruchu drogowego podjęto w Rosji po raz pierwszy w 2017 roku, gdy zaproponował to ówczesny wicepremier Igor Szuwałow. Kilkakrotnie przymierzały się do takich regulacji władze Moskwy. Nigdy nie doszło jednak do opracowania konkretnych dokumentów.

Od 2017 roku inspekcja drogowa zbiera dane o wypadkach na pojazdach elektrycznych. Ze statystyki tej wynika, że doszło w tym czasie do 140 wypadków drogowych z udziałem takich środków transportu.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy