Rośnie koalicja sieci walczących z wyzyskiem

Wiktor Szczepaniak
02-02-2010, 00:00

Najemcy wkrótce wskażą najgorsze centra w Polsce. Ten kij ma dwa końce — ostrzegają eksperci.

Centra handlowe na cenzurowanym

Najemcy wkrótce wskażą najgorsze centra w Polsce. Ten kij ma dwa końce — ostrzegają eksperci.

Po bardzo ciężkim dla wielu sieci handlowo-usługowych 2009 r. atmosfera w branży wyraźnie się pogorszyła. Wyrazem tego jest powstanie ogólnopolskiej koalicji sieci, która chce walczyć o lepsze traktowanie przez centra handlowe. Jak informował niedawno "PB" koalicję najemców zainicjowały sieci Komfort, Vobis i Venezia. Ujawniają się jednak kolejni jej członkowie: Yes, Pawo, Cartoon Planet, Olsen czy Caterina. W sumie współpracę w ramach forum zadeklarowało już ponad 40 polskich i zagranicznych sieci.

Ranking prawdy

Najemcy zarzucają firmom zarządzającym centrami handlowymi stawianie sieciom trudnych do przyjęcia warunków biznesowych (np. niekorzystne konstrukcje umów najmu, zbyt wysokie opłaty marketingowe, eksploatacyjne, budowlane itp.). Aby zmusić centra do zmiany podejścia i lepszego traktowania najemców sieci tworzące forum przystąpiły do opracowania rankingu, który ma wskazać najlepsze, ale też najgorsze centra handlowe w Polsce.

— Ranking planujemy opublikować do końca tego kwartału — informuje Anna Klinowska, dyrektor ds. rozwoju sieci Komfort.

Będzie on oceniać m.in. przebieg procesu deweloperskiego, komercjalizację obiektu, sposób administrowania kosztami wspólnymi, sposób prowadzenia działań marketingowych i ich efektywność, poziom satysfakcji z wyników uzyskiwanych w danym obiekcie w stosunku do nakładów poniesionych na rozpoczęcie działalności.

Przedstawiciele forum podkreślają, że ranking ma służyć głównie wymianie informacji między najemcami na temat rynku centrów handlowych.

— Szczerze odradzam. W jednym z krajów Europy Zachodniej po publikacji podobnego rankingu najlepiej ocenione centra podniosły czynsze, a najgorzej ocenione w odwecie stworzyły ranking najgorszych najemców, który utrudnił im wchodzenie do nowych obiektów — mówi znawca branży pragnący zachować anonimowość.

Nie wszystkie firmy zarządzające centrami obawiają się jednak rankingu.

— Jeśli kryteria zostaną odpowiednio dobrane, to wyniki takiej klasyfikacji będą użyteczne dla obydwu stron. Na pewno centra, które znajdą się w czołówce, umocnią pozycję na rynku, a obiekty słabiej sklasyfikowane dostaną czytelny sygnał, że coś można i należy poprawić — mówi Marek Gładki, szef zespołu leasingu centrów handlowych w Echo Investment.

Zaznacza jednak, że ocena dokonana przez 40 sieci handlowych (około 20 proc. najemców dużego centrum) może nie wystarczyć do stworzenia rzetelnej i reprezentatywnej dla wszystkich najemców opinii.

Kontrpropozycja

— My proponujemy inny sposób na poprawę relacji między najemcami a wynajmującymi w Polsce. Stworzyliśmy Retailer’s Club (klub najemców), do którego weszło już 28 sieci. W ramach klubu utworzyliśmy grupy robocze, które mają wypracować propozycje konkretnych rozwiązań dotyczących różnych obszarów współpracy. Później do prac chcemy włączyć wynajmujących, by mógł powstać kodeks dobrych praktyk — mówi Anna Szmeja-Kroplewska, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Klub jest otwarty dla wszystkich sieci zainteresowanych problemem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rośnie koalicja sieci walczących z wyzyskiem