Rozpoczęto budowę największego w Polsce terminalu kontenerowego

Polska Agencja Prasowa SA
25-10-2005, 17:34

Budowę największego w Polsce głębokowodnego terminalu kontenerowego rozpoczęto we wtorek oficjalnie na terenie Portu Północnego. Pierwszy etap prac ma zakończyć się w 2007 roku - poinformował rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Roman Kolicki.

Budowę największego w Polsce głębokowodnego terminalu kontenerowego rozpoczęto we wtorek oficjalnie na terenie Portu Północnego. Pierwszy etap prac ma zakończyć się w 2007 roku - poinformował rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Roman Kolicki.

    Początkowo w terminalu będzie można przeładować 500 tysięcy kontenerów 20-stopowych rocznie. Umowę dotyczącą budowy terminalu pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk a brytyjskim konsorcjum Deepwater Container Terminal parafowano w lutym 2003 roku. Kierownik budowy Wacław Podstoła powiedział, że rozpoczęto już prace ziemne. Terminal zostanie zbudowany na sztucznie usypanym pirsie o długości 710 i szerokości 315 metrów, jego powierzchnia wyniesie 32 hektary. Piasek, z którego powstanie pirs, pochodzić będzie z prac pogłębiarskich.

    Na nabrzeżu przeładunkowym znajdować się będą dwa stanowiska dla kontenerowców. Pierwszy odcinek nabrzeża będzie miał długość 385 metrów, a głębokość przy nim ma wynosić 16,5 metra. Drugi odcinek będzie o 90 metrów krótszy, morskie dno natomiast będzie o 3 metry wyżej.

    "Tam będą mogły cumować statki o długości rzędu 300 metrów, szerokości rzędu 40 metrów i zanurzeniu w granicach 12-14 metrów. Pogłębiamy Zatokę Gdańską w tym miejscu do głębokości 16 i pół metra. W tej chwili jest to w granicach 8-9 metrów" - powiedział kierownik budowy.

    Kontenery ze statków będą wyładowywane przez cztery suwnice nabrzeżowe. Na płycie pirsu znajdować się będzie plac składowy kontenerów. Poza pirsem powstanie m.in. bocznica kolejowa, place składowe, węzeł drogowy.

    Na końcu pirsu zbudowane zostanie stanowisko z pochylnią i rampą do obsługi statków ro-ro.

    "Ten terminal został przewidziany w zasadzie na wszystkie możliwości obsługi wielkich jednostek. Jednostek pływających takich, dla których limitem jest Kanał Kiloński czy cieśniny duńskie" - powiedział Wacław Podstoła.

    Jak zobrazował, 500 tys. kontenerów 20-stopowych ustawionych w "pociąg" miałoby długość około 3 tys. kilometrów.

    Pierwszy statek ma zawinąć do terminalu w maju 2007 r., pierwotnie zdolność przeładunkowa ma wynieść 500 tysięcy kontenerów 20-stopowych rocznie, docelowo ma być dwukrotnie większa. Koszt budowy wynieść ma 190 mln. euro. Zatrudnionych tam będzie ok. 370 osób.

    Głównym wykonawcą prac jest koncern budowlany Hochtief. Koncern ten wybudował m.in. terminal kontenerowy w Bremerhaven czy nabrzeża portowe w Hamburgu. Jako podwykonawcy na budowie zaangażowane są również firmy polskie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rozpoczęto budowę największego w Polsce terminalu kontenerowego