Rozporządzenie wodne przepłynie do resortu żeglugi

opublikowano: 24-01-2018, 22:00

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przejmie z resortu środowiska projekt zmiany przepisów dotyczących opłat za wodę i ścieki.

Dotychczas co roku samorządy zatwierdzały taryfy wodno-kanalizacyjne. Teraz będzie inaczej. Do końca czerwca stawki zaopiniować ma nowy regulator — Wody Polskie. Będą obowiązywać od lipca — przez trzy lata. W opracowaniu wniosków taryfowych pomóc ma rozporządzenie, którego projekt opublikowało niedawno Ministerstwo Środowiska. Prawnicy uznali jednak, że nie ma prawa go wydać, bo podczas niedawnej rekonstrukcji rządu nadzór nad gospodarką wodną przejęło Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ). Przedstawiciele jego biura prasowego zapewniają, że resort przejmie projekt, ale nieco go zmodyfikuje. „Niewielkie zmiany w projekcie wynikają z uwzględnienia uwag zgłoszonych podczas uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych” — twierdzi biuro prasowe MGMiŻŚ.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

Nie ujawnia, jakie zmiany zostaną wprowadzone. Prawnicy i branżowi specjaliści oczekują wielu modyfikacji, bo aktualny projekt budzi zastrzeżenia. Dotyczą m.in. zasad określania stawek przedstawionych w paragrafie 15 pkt 2. Zgodnie z nim ceny taryfowe będą wynikiem podzielenia rocznych niezbędnych prognozowanych przychodów przez sprzedaż z okresu taryfowego, czyli z trzech lat. „Uzyskany wynik pozwoli na pokrycie jedynie jednej trzeciej kosztów działania przedsiębiorstwa” — uważa Łukasz Ciszewski, radca prawny z kancelarii Jerzmanowski, reprezentującej Stowarzyszenie Wodociągi Wielkopolskie.

Tadeusz Rzepecki, przewodniczący rady Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie, podkreśla też, że firmy mają problem z prognozowaniem trzyletnich wskaźników cen materiałów, mediów czy wynagrodzeń. Obawia się, że jeśli wpiszą wysokie, regulator ich nie zaakceptuje, a jeśli niższe od rynkowych, to nie wystarczy im pieniędzy. Część przedsiębiorców konsultuje się nawet ze związkami zawodowymi w sprawie porozumień płacowych, które pozwolą oszacować kilkuletnie koszty wynagrodzeń. Najwięcej problemów budzą jednak zapisy dotyczące ograniczeń w osiąganiu przez firmy zysków oraz zakaz wliczania w taryfę amortyzacji wynikającej z realizacji inwestycji dofinansowanych przez Komisję Europejską.

— Będziemy przez to musieli ograniczyć albo nawet wstrzymać realizację nowych inwestycji — mówi jeden z przedstawicieli samorządu. Tadeusz Rzepecki twierdzi, że już teraz wiele podmiotów wykonuje tylko te projekty, na które otrzymały dofinansowanie unijne za pośrednictwem funduszy ochrony środowiska. Inwestycje z własnych funduszy są wstrzymywane do czasu wyjaśnienia sytuacji dotyczącej wieloletnich taryf. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Prawo / Rozporządzenie wodne przepłynie do resortu żeglugi