Rozwój przez automatyzację. Jak budować nowoczesny biznes
aktualizacja: 31-03-2023, 15:35


Robotyzacja i automatyzacja działań przedsiębiorstw to klucz do uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej. Pozwala na istotne ograniczenie kosztów, przy jednoczesnym wzroście wydajności i jakości oferowanych usług czy towarów oraz obsługi klienta. Nie jest to przy tym rozwiązanie zarezerwowane jedynie dla większych firm, bo te małe i średnie z powodzeniem korzystają z robotic process automation – technologii, bez której trudno dziś budować przewagę konkurencyjną.
Robotic process automation (RPA) pozwala na automatyzację procesów biznesowych, co z kolei prowadzi do większej wydajności i skuteczności działania przedsiębiorstwa. Dzięki RPA firmy oszczędzają czas i koszty, zwiększają wydajność, eliminują błędy, skalują procesy biznesowe, poprawiają jakość usług i zwiększają swoją konkurencyjność na rynku.

Firmy, które zdecydują się na wdrożenie RPA, zyskują przewagę konkurencyjną na rynku, dzięki czemu mogą skuteczniej konkurować i rozwijać swój biznes. Wprowadzenie automatyzacji RPA pozwala również na uwolnienie pracowników od rutynowych zadań i umożliwia im skupienie się na bardziej wartościowych i kreatywnych zadaniach, co z kolei zwiększa ich motywację i zaangażowanie w pracę. Automatyzacja RPA to zatem nie tylko wykorzystanie nowoczesnej technologii, lecz również zmiana sposobu myślenia o biznesie i zarządzaniu zasobami firmy.
– Dzięki RPA można zautomatyzować wiele powtarzalnych i czasochłonnych procesów, takich jak wypełnianie formularzy, przetwarzanie danych czy tworzenie raportów. Taka automatyzacja pozwala zwiększyć efektywność i jakość pracy, a także zmniejszyć koszty operacyjne – wyjaśnia Artur Sodol, RPA lead w firmie Monogo, specjalizującej się we wdrażaniu rozwiązań wspierających przedsiębiorstwa w transformacji cyfrowej i zwiększających skuteczność sprzedaży w internecie.
Ponad połowa badanych przez Deloitte przedsiębiorstw (Deloitte Global RPA Survey) już korzysta ze zrobotyzowanej automatyzacji procesów, a w ciągu najbliższych dwóch lat ta liczba wzrośnie do 72 proc. Jak wyliczają eksperci, zwrot kosztów inwestycji w RPA firmy odnotowują po mniej niż 12 miesiącach.
Czym jest robotic process automation?
Na pewnym poziomie ogólności można powiedzieć, że RPA polega na tworzeniu programów, które imitują działania człowieka, włączając w to interakcję z różnymi systemami i aplikacjami.
– Firmy, które zdecydują się na wdrożenie RPA, zyskują przewagę konkurencyjną na rynku, dzięki czemu mogą skuteczniej konkurować i rozwijać swój biznes. Wprowadzenie automatyzacji RPA pozwala również na uwolnienie pracowników od rutynowych zadań i umożliwia im skupienie się na bardziej wartościowych i kreatywnych zadaniach, co z kolei zwiększa ich motywację i zaangażowanie w pracę. Automatyzacja RPA to zatem nie tylko wykorzystanie nowoczesnej technologii, lecz również zmiana sposobu myślenia o biznesie i zarządzaniu zasobami firmy – mówi Artur Sodol.
Automatyzacja procesów biznesowych pozwala na zwiększenie jakości usług, jakie przedsiębiorstwo oferuje swoim klientom. Dzięki niej możliwe jest szybsze i dokładniejsze przetwarzanie danych, co pozwala na sprawniejszą i bardziej efektywną obsługę klientów oraz poprawę jakości usług.
Efektywne wdrożenie
Automatyzacja RPA jest możliwa praktycznie w każdej branży, wymierne korzyści osiągają zarówno przedsiębiorstwa usługowe, jak i producenci czy sprzedawcy. Każdy rodzaj biznesu ma jednak swoją specyfikę i potrzeby, które firma wdrażająca RPA powinna znać jak najlepiej. Z tego powodu, przygotowując się do takiej transformacji, warto zwrócić się do ekspertów, którzy specjalizują się w rozwiązaniach dla konkretnej grupy klientów.
– Ważne jest, aby przed wdrożeniem RPA dokładnie zanalizować i zdefiniować cele biznesowe oraz cele IT, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić pomyślne wdrożenie technologii – wyjaśnia Artur Sodol.
– Ponadto zrozumienie struktury IT organizacji jest niezbędne do zdefiniowania i wdrożenia odpowiednich narzędzi i platform, które będą działać wraz z istniejącymi systemami i aplikacjami. W ten sposób można uniknąć problemów z integracją i zapewnić, że wdrożenie RPA przebiegnie bez zakłóceń, a organizacja będzie mogła maksymalnie wykorzystać zalety tej technologii – dodaje.
Jednym z bardziej wymagających pod tym względem sektorów jest e-commerce. Sprzedaż w internecie podlega bardzo szybkim zmianom zarówno rynkowym, jak i technologicznym. Tak dynamiczne środowisko trzeba dobrze rozumieć, by skutecznie wdrażać mechanizmy, które mają zastąpić człowieka w działaniach co prawda powtarzalnych, ale istotnych dla funkcjonowania firmy i jej wizerunku wśród klientów. Z tego powodu firma Monogo, ekspert w dziedzinie dostarczania skutecznych rozwiązań dla e-commerce, dynamicznie rozwija dział RPA, korzystając ze swoich wieloletnich doświadczeń w pracy ze sprzedawcami online.
– Rozwój usługi RPA w Monogo jest odpowiedzią na potrzeby biznesowe klientów i maksymalizację efektów. Naszym głównym celem jest dostarczenie kompletnego zestawu usług w zakresie nowoczesnych technologii – automatyzacji oraz narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak chatboty, voiceboty oraz modele oparte na silnikach nauczania maszynowego – wyjaśnia Artur Sodol.
Rozwiązania dla każdego
Firmy, które rosną i się rozwijają, muszą systematycznie zwiększać swoją zdolność do przetwarzania danych i obsługi klientów. Usługi RPA pozwalają na łatwe skalowanie procesów biznesowych, dzięki czemu przedsiębiorstwa są w stanie dostosować swoje działania do rosnących wymagań.
– Ważne jest również, że automatyzacja RPA jest stosunkowo łatwa w implementacji i nie wymaga dużych nakładów finansowych – dodał Artur Sodol.
– W ten sposób nawet małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skorzystać z automatyzacji RPA i zwiększyć swoją efektywność oraz konkurencyjność na rynku – podkreśla ekspert Monogo.
© ℗