Ruch ma wiele do zrobienia

Kamil Zatoński
opublikowano: 05-12-2006, 00:00

W najbliższy poniedziałek rusza długo oczekiwana oferta publiczna Ruchu, największego w Polsce kolportera. Skarb państwa zgodził się na podwyższenie kapitału, dzięki czemu spółka otrzyma szansę, by z emisji uzyskać około 250 mln zł. Przy obecnej koniunkturze na rynku pierwotnym o powodzenie oferty można się nie martwić. Nie brakuje za to obaw o wyniki firmy w przyszłości. Spółka ma wewnętrzne problemy, m.in. trudności z przeprowadzeniem restrukturyzacji. W dodatku tendencje rynkowe w branży (na tle której emitent i tak nie błyszczy) generalnie nie są dla Ruchu korzystne. Ale ma on bardzo ambitne plany. To jednak nie gwarantuje, że wkrótce będzie to firma trwale przynosząca satysfakcjonujące zyski.

Czynników ryzyka w inwestycji w akcje Ruchu nie brakuje. To firma państwowa, w pełnym tego słowa znaczeniu i z wszelkimi konsekwencjami — przerostem kosztów, zatrudnienia, upolitycznionymi i rozbudowanymi władzami (rada nadzorcza liczy aż dziesięciu członków), mało elastyczną strukturą organizacyjną i anachronicznym w wielu miejscach modelem zarządzania, problemami ze związkami zawodowymi itd. Pod tym względem kolporter przypomina kontrolowany przez skarb państwa KGHM.

Ruch jest spółką kojarzoną przede wszystkim z kolportażem prasy i innych wydawnictw. Ale to nie ta działka (z przychodami w pierwszym półroczu na poziomie 760 mln zł), ale sprzedaż towarów pozaprasowych (tzw. artykułów szybko zbywalnych — FMCG) daje największą część przychodów — 58 proc. Jej wpływ na wyniki stale rośnie. Dwie trzecie przychodów pochodzi z dystrybucji kanałami hurtowymi. Około 30 proc. stanowi sprzedaż detaliczna realizowana poprzez 3 tys. własnych punktów sprzedaży. Z tego 75 proc. to tradycyjne kioski, a zaledwie 7 proc. salony prasowe. To istotne, bo rynek wydawniczy powoli się kurczy (o 4,8 proc. w pierwszym półroczu).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kolporterzy muszą teraz skupiać się na drugiej, silnie wzrostowej działce — artykułach FMCG. Konkurenci zrozumieli to już dawno, budując salony prasowe, które sprzyjają dokonywaniu przez klientów tzw. zakupów impulsowych. Ruch dopiero teraz chce w trzy lata wydać 239 mln zł, m.in. na otworzenie nowych punktów sprzedaży, w tym takich, które oferować będą szerszy asortyment niż tradycyjny kiosk. Zrewitalizowana ma być także marka i wygląd sklepów. Spółka chce też usprawnić logistykę (kosztem blisko 150 mln zł).

Ale to może nie wystarczyć, by poprawić rentowność. Z tym obecnie nie jest najlepiej, bo gigantyczna strata z ubiegłego roku to nie tylko skutek obciążenia wyniku 69 mln zł rezerw (w tym na odszkodowania dla zwalnianych pracowników), ale także zmniejszenia marż. Marża brutto na sprzedaży obniżyła się w pierwszym półroczu do 14,6 proc. z 15,1 proc. przed rokiem. Wprowadzony program restrukturyzacji ma przynieść w tym roku oszczędności około 24 mln zł. To ciągle za mało.

Kluczem do rynkowego sukcesu jest uregulowanie spraw pracowniczych, w tym racjonalizacja zatrudnienia możliwie najniższym kosztem. Zarząd wciąż jednak nie może się dogadać ze związkami. Należy liczyć się z tym, że nie uda się korzystnie renegocjować przyznanych w ubiegłym roku gwarancji zatrudnienia.

Wyniki spółki będzie można za to podreperować modną dziś działalnością deweloperską. Firma ma kilka cennych nieruchomości (ich wartość przy konserwatywnej wycenie to blisko 100 mln zł) i pla- nuje znalezienie partnera do realizacji projektów. Na razie jednak nie ma w tej kwestii żadnych konkretów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane