Ruszył terminal gazowy Orlenu

PJ
opublikowano: 22-07-2009, 00:00

Pierwszy statek

Pierwszy statek

z gazem został

rozładowany. Terminalom

Gaspolu i Petrolinvestu

przybył poważny konkurent.

We wtorek spółka Orlen Gaz de facto uruchomiła swój terminal gazu płynnego (LPG) w Szczecinie. Obiekt gotowy był już kilka miesięcy temu, ale wczoraj po raz pierwszy rozładowano tu gaz płynny dostarczony drogą morską. Pływający pod banderą singapurską statek Lady Martine przywiózł 1,6 tys. ton propanu z angielskiego portu Stanlow.

Trzecie okno na świat

Terminal Orlenu wybudowany kosztem ponad 50 mln zł powstał z myślą o operacjach związanych z przyjęciem, magazynowaniem i ekspedycją gazu płynnego.

— Do inwestycji skłonił nas po prostu rachunek ekonomiczny. Do północnej i zachodniej Polski nie opłaca się sprowadzać lądem gazu importowanego z Rosji czy Białorusi. Bardzo opłacalne może okazać się świadczenie usług przeładunkowych dla innych operatorów działających w tym rejonie Polski — mówi Bernard Cichocki, prezes Orlen Gazu.

Nie wyklucza on też dalszej rozbudowy szczecińskiego terminalu w przyszłości.

Eksperci pozytywnie oceniają projekt.

— Branża z zainteresowaniem czeka na pełne uruchomienie terminalu. Każda nowa inwestycja w branży, szczególnie w terminal odbierający gaz z morza, zwiększa bezpieczeństwo dostaw — komentuje Andrzej Olechowski z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).

Terminal Orlen Gazu to trzeci tego typu obiekt w Polsce, a drugi pod względem wielkości pojemności magazynowych. Największy należy do Gaspolu w Gdańsku. Terminal w Gdyni ma z kolei Petrolinvest.

Rosja na czele

Całkowita sprzedaż gazu skroplonego LPG w Polsce w roku 2008 wyniosła 2380 tys. ton, o 2,5 proc. mniej niż w roku poprzednim. Jesteśmy mocno uzależnieni od importu. Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, polscy producenci pokryli w 2008 r. jedynie 12,6 proc. krajowego zapotrzebowania. Zdaniem POGP, w najbliższych latach nie należy się spodziewać zwiększenia krajowej produkcji. Nadal głównym źródłem zaopatrzenia pozostanie import. Największym dostawcą LPG jest niezmiennie Rosja, której udział w imporcie wyniósł aż 28 procent. Wśród dostawców są też m.in. Kazachstan (20 proc.) czy Białoruś (14 proc.)

Ponad

50 mln zł

Tyle Orlen Gaz wydał na budowę terminalu LPG w Szczecinie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy