Ruszyła batalia o TV w komórce

Magdalena Wierzchowska
28-11-2007, 07:21

Telekomy i firmy medialne zapaliły się do  transmisji telewizji w komórkach. Do tego stopnia, że zaciekli konkurenci chcą połączyć siły.

Transmisja wybranych fragmentów meczu Euro 2008 czy skoków najlepszego tyczkarza podczas olimpiady w Pekinie w telefonie komórkowym? Czemu nie? Operatorzy telefonii komórkowej mają nadzieję, że już w przyszłym roku wybrani klienci będą mogli uczestniczyć w testach telewizji mobilnej w nowej technologii DVB-H.

— Euro 2012, może Euro 2008, to odpowiedni moment, by wykreować popyt na taką usługę. Zwłaszcza gdy operatorzy zaoferują przystępne ceny — mówi Paweł Olszynka z firmy badawczej PMR.


Tłum chętnych
Zainteresowanie firm nową technologią jest ogromne. I to nie tylko operatorów telefonii komórkowej, poszukujących nowych źródeł przychodów, dostawców sprzętu czy operatorów infrastruktury. Na jutrzejsze spotkanie w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) w tej sprawie zgłosiło się kilkadziesiąt firm, w tym także tuzy branży medialnej: TVN, Cyfrowy Polsat, Eurozet czy Agora.

— Za kilka lat mobilna telewizja będzie stanowiła istotny element przychodów nadawców telewizyjnych, zwłaszcza że tradycyjna reklama telewizyjna zacznie tracić udziały w rynku. Perspektywiczność telewizji mobilnej polega na tym, że daje kontakt osobowy, dzięki któremu można adresować treści i reklamę do konkretnego użytkownika — mówi Adam Brodziak z Polsatu.

Projekt wymaga gigantycznych inwestycji.

— Koszt budowy infrastruktury potrzebnej do dystrybucji jednego kanału telewizyjnego na terenie całego kraju to kilka milionów euro — szacuje Krzysztof Dzięcioł z Polskiej Telefonii Cyfrowej (PTC), operatora sieci Era i Heyah.

Do tego dochodzą koszty np. produkcji programów czy marketingu, nie mówiąc o dopłatach do terminali pozwalających na odbiór telewizji. Stąd pomysł, by infrastrukturę budować wspólnie.

— Ograniczona dostępność zasobów radiowych i inwestycje konieczne do budowy tej sieci powodują, że powinna powstać jedna infrastruktura, wspólna dla operatorów i wszystkich innych zainteresowanych graczy — mówi Krzysztof Dzięcioł.

Pomysł wyszedł od PTC. Stopniowo dołączali do niego inni operatorzy telefonii komórkowej, operatorzy infrastruktury, tacy jak TP Emitel czy INFO-TV-FM, a także dostawcy sprzętu. Lista chętnych stale się rozrasta.

— Będziemy nalegać, by w skład tego konsorcjum weszły wszystkie zainteresowane podmioty — przekonuje Anna Streżyńska, prezes UKE.


Kosztem Murdocha
Wiele wskazuje na to, że firmy zdecydują się na technologię DVB-H, promowaną przez Komisję Europejską. Tu pojawia się kolejny problem — by rozpocząć nadawanie testowe, potrzebne są częstotliwości. A te są na razie zarezerwowane dla potrzeb telewizji cyfrowej. Jedna z koncepcji mówi o możliwości przeznaczenia pod testy 10 nieużywanych obecnie kanałów telewizji analogowej, ale najlepiej, gdyby UKE wraz z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zdecydowały się przeznaczyć na testy część częstotliwości zarezerwowanych na telewizję cyfrową. Tutaj pojawia się kolejny problem — część z tych częstotliwości miała być czasowo oddana nadawcom telewizyjnym, głównie TV Puls, ale ubiegał się o nie też TVN. Ta sprawa wzbudziła wielkie emocje, bo pomysł na oddanie tych częstotliwości Pulsowi zbiegł się w czasie z kolacją ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego z Rupertem Murdochem, prezesem News Corp., udziałowcem TV Puls. Wczorajsze uzgodnienia krajowej rady i UKE wskazują, że Puls może mieć problem z szybkim rozszerzeniem zasięgu.

— Jeżeli będzie szansa, by w 2008 czy 2009 r. uruchomić naziemną telewizję cyfrową, wszystkie wolne częstotliwości zostaną przeznaczone na ten cel. Jeżeli nie, zdecydujemy, czy częstotliwości przeznaczyć na rozszerzenie zasięgu nadawców telewizyjnych, czy dla potrzeb telefonii mobilnej — mówi Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ruszyła batalia o TV w komórce