Ruszyła budowa zakładu montażowego dla samolotów A320 w Chinach

15-05-2007, 16:20

Rozpoczęto budowę końcowej linii montażowej dla rodziny samolotów A320 w Tianjin

W ramach budowy linii montażowej w Chinach wzniesione zostaną specjalne hangary, budynki biurowe, centrum dostaw oraz inne obiekty. Inwestycja wiąże się również z doprowadzeniem instalacji gazowej, wodociągowej oraz systemu dostaw paliwa.

Zakład będzie wyglądał tak jak najnowocześniejszy, należący do Airbusa obiekt w Hamburgu
w Niemczech. Samoloty montowane w Chinach będą spełniały najwyższe standardy tak jak te produkowane w Europie.

"Końcowa linia montażowa samolotów A320 w Tianjin w Chinach ma ogromne znaczenie.  Zarówno przedstawiciele chińskiego rządu jak też Unii Europejskiej przywiązują wielką wagę do tej inwestycji. Przyniesie ona obopólne korzystne i stanowi kolejne osiągniecie na drodze do budowania strategicznego partnerstwa pomiędzy Unią Europejską a Chinami" - powiedział Tang Jiaxuan, członek Rady Państwowej Chin. "Wierzę, że projekt ten przyspieszy rozwój przemysłu lotniczego w Chinach jak też w Europie. Ufam, że pomoże on także wypromować chińsko-europejską współpracę ekonomiczną i handlową. Z pewnością przyczyni się on do rozwoju Tianjin Binhai New District oraz całego regionu" - dodał.

"Dzisiejszy dzień ma ogromne znaczenie dla Tianjin, naszych chińskich partnerów oraz dla Airbusa. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że możemy być świadkami tego wielkiego kroku naprzód, którego rezultatem będzie nasz pierwszy samolot zmontowany w Chinach. Świadczy to nie tylko o tym, że przynosząca obopólne korzyści współpraca przemysłowa miedzy Chinami i Airbusem nabrała nowego wymiaru, ale również dowodzi naszemu długofalowemu zaangażowaniu w rozwój lotnictwa cywilnego w Chinach" - powiedział Fabrice Brégier, dyrektor operacyjny Airbusa podczas ceremonii. "Rozpoczęcie budowy końcowej linii montażowej
w Chinach oznacza, że tak jak planowano zostanie ona uruchomiona w sierpniu 2008 roku,
a pierwszy samolot opuści zakład w pierwszej połowie 2009 roku. Wierzę, że gdy dzień pierwszej dostawy samolotu przyjdzie, będzie to kolejny wielki dzień dla was, dla mnie, dla Airbusa oraz dla chińskiego przemysłu lotniczego" - dodał.
 
W 2011 roku zakłada się, że montownię samolotów w Chinach będą miesięcznie opuszczały
4 maszyny. W Tianjin powstanie również centrum dostaw Airbusa.

Krajowa Komisja Rozwoju i Reform w Chinach  (NRDC) oraz Airbus podpisali porozumienie
o współpracy (MoU) 4 grudnia 2005 roku podczas wizyty premiera Chin Wen Jiabao w siedzibie Airbusa w Tuluzie, we Francji. W porozumieniu opisano proces oceny nowych obszarów współpracy, włączając w to możliwość budowy linii montażowej dla samolotów wąskokadłubowych Airbusa. 

8 czerwca 2006 r., chińska Krajowa Komisja Rozwoju i Reform (NDRC) oraz Airbus ogłosiły, że linia montażowa samolotów z rodziny A320 powstanie w Tianjin Tianjin Binhai New Coastal District. Airbus oraz chińskie konsorcjum obejmujące Tianjin Free Trade Zone (TJFTZ), China Aviation Industry Corporation I (AVIC I) i China Aviation Industry Corporation II (AVIC II) w Pekinie zawarły ramowe porozumienie 26 pażdziernika 2006 roku. Dotyczyło ono budowy linii montażowej dla rodziny samolotów A320 w Tianjin. Porozumienie jest częścią zobowiązań podjętych przez Airbusa w celu rozwinięcia lotniczej współpracy przemysłowej z chińskim konsorcjum.

W styczniu 2007, Airbus oraz chińskie konsorcjum wspólnie sporządziły raport ze studium wykonalności (FSR), który następnie został przedłożony NDRC do aprobaty.

Ponad 50 milionów wylatanych godzin, ponad 5000 zamówionych samolotów, ponad 3000 dostarczonych samolotów do ponad 190 operatorów czynią z A318, A319, A320 oraz A321 najlepiej sprzedającą się rodziną samolotów wąskokadłubowych na świecie. Bieżący wskaźnik produkcji to 32 samoloty miesięcznie. Do końca 2008, wskaźnik ten ma wzrosnąć do 36 samolotów miesięcznie. Żaden inny samolot nie osiągnął tak dobrych wyników produkcyjnych, które maja się jeszcze poprawić.

Niezawodny i sprawdzony aerodynamiczny kształt kadłuba samolotów z rodziny A320 oraz wydłużone okresy pomiędzy kolejnymi przeglądami technicznymi sprawiają, że rodzina samolotów A320 cechuje się niskimi kosztami operacyjnymi.

Do końca marca br. 10 operatów z Chin kontynentalnych obsługiwało ponad 270 samolotów z rodziny A320, a na ponad 370 maszyny zostały złożone zamówienia. Według przewidywań rynkowych Airbusa, Chiny kontynentalne będą potrzebowały ponad 1900 samolotów w ciągu najbliższych 20 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Ruszyła budowa zakładu montażowego dla samolotów A320 w Chinach