Ruszyła prywatyzacja lotnisk

MIR
opublikowano: 11-03-2008, 00:00

Za 23,5 mln EUR Meinl, jako pierwszy lotniczy inwestor z zagranicy obejmie 24,9 proc. akcji portu w Bydgoszczy. Na tym nie koniec.

Za 23,5 mln EUR Meinl, jako pierwszy lotniczy inwestor z zagranicy obejmie 24,9 proc. akcji portu w Bydgoszczy. Na tym nie koniec.

Po wielu miesiącach negocjacji do akcjonariatu portu lotniczego w Bydgoszczy wszedł zagraniczny inwestor. Tym samym mamy pierwsze lotnisko wykorzystujące formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Za 24,93 proc. akcji wyemitowanych przez podwyższenie kapitału austriacki Meinl Airports International (MEI) wyłożył 23,5 mln EUR. Docelowo Austriacy chcą objąć w Bydgoszczy 49 proc. udziałów.

— Kolejną emisję 24,93 proc. akcji na rzecz MEI chcemy sfinalizować do końca czerwca. Najpierw jednak inwestor musi uzyskać zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na przekroczenie ustalonych prawem progów 25 i 33 proc. dla udziału w spółce zarządzającej lotniskiem — mówi Krzysztof Wojtkowiak, p. o. prezesa i przewodniczący rady nadzorczej portu w Bydgoszczy.

Dodaje, że obecnie podpisana umowa prawie nie różni się od tej wynegocjowanej już ponad trzy miesiące temu.

— Podpisaliśmy ją o wiele za późno. Teraz pozostało nam niewiele czasu na przygotowania do absorpcji funduszy unijnych z regionalnego programu operacyjnego (23,5 mln EUR) — przyznaje Krzysztof Wojtkowiak.

Fundusze zostaną przeznaczone na rozbudowę infrastruktury, w tym m.in. wydłużenie pasa startowego, budowę terminalu cargo oraz powierzchni parkingowych i nowej restauracji z tarasem widokowym.

Wejście Austriaków i objęcie przez nich 24,93 proc. akcji zmieniło strukturę akcjonariatu. Udział miasta Bydgoszczy stopniał z 46,56 do 35,18 proc., województwa kujawsko-pomorskiego z 34,68 do 26,04, a Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze z 15,8 do 11,87 proc. Reszty dopełniają miasto Toruń, Inowrocław i pozostali inwestorzy. MAI prognozuje, iż w 2008 r. lotnisko przyjmie 300 tys. pasażerów (w 2007 r. — ponad 180 tys.), a w kolejnych latach ich liczba podwoi się.

MAI powstał w 2006 r. Współzarządza lotniskami obsługującymi około 30 mln pasażerów. Zarówno w Polsce, jak i w Rosji MAI jest pierwszym zagranicznym inwestorem, któremu udało się kupić pakiet udziałów w lotnisku o statusie międzynarodowym. Poza portem lotniczym w Bydgoszczy spółka obecna jest w rosyjskim Lake Baikal Airport w Ułan Ude, tureckim TAV Airports i powstającym porcie lotniczym w Sochaczewie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu