Rynek powoli dojrzewa

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 16-02-2010, 00:00

Centrów wyprzedażowych w Polsce jest mało. Neinver chce to zmienić i edukować inwestorów oraz klientów.

Rozmowa z Agatą Brzezińską, dyrektorem do spraw komercjalizacji Neinver Polska

Centrów wyprzedażowych w Polsce jest mało. Neinver chce to zmienić i edukować inwestorów oraz klientów.

"Puls Biznesu": W tym roku mija 10 lat działania Neinver w Polsce, to doskonała okazja na podsumowanie zrealizowanych inwestycji i zmian na rynku.

Agata Brzezińska: Tych dziesięć lat było okresem przełomowym nie tylko dla nas, ale dla całego rynku. Przed rokiem 2000 pojawiały się dopiero pierwsze, pojedyncze duże obiekty handlowe. Neinver w 2000 r., jako pierwszy w Polsce, rozpoczął budowę centrum handlowego typu outlet, które zostało oddane do użytku już w dwa lata później. Poza Polską działamy w pięciu krajach: Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Niemczech i Francji. Na ich tle na polskim rynku najwięcej się dzieje, powstaje najwięcej obiektów. W ciągu dziesięciu lat otworzyliśmy trzy duże centra wyprzedażowe w Warszawie, Poznaniu i we Wrocławiu. Wprowadziliśmy też nowy typ obiektu handlowego tzw. Futura Park, który jest połączeniem tradycyjnego centrum handlowego i centrum wyprzedażowego. Pierwszy taki obiekt wybudowaliśmy we Wrocławiu, drugi powstaje w Krakowie. Od samego początku próbujemy nauczyć rynek czym są centra outletowe i jak ważne mogą być w strategii rozwoju sieci handlowych. Ubiegły rok był bardzo ważny w naszej dziesięcioletniej działalności, w marcu otworzyliśmy Galerię Malta i wygraliśmy przetarg na przebudowę dworca kolejowego w Katowicach. Ten ostatni projekt będzie dla nas najważniejszy w ciągu nabliższych trzech lat.

Na czym polega specyfika centrów Futura Park?

Centrum wyprzedażowe i park handlowy, które wchodzą w skład Futura Parku działają niezależnie od siebie, a jednocześnie poprzez połączenie dwóch koncepcji handlowych ich zasięg oddziaływania jest zdecydowanie szerszy. Są w stanie sprostać oczekiwaniom większej grupy klientów.

Czy są jakieś różnice w sposobie kierowania centrum wyprzedażowym i handlowym?

Centra wyprzedażowe na ogół znajdują się poza ścisłym centrum miasta. Ich najemcy walczą o klientów przede wszystkim markami i gwarancją dobrej ceny. Od nas wymaga się takiego doboru najemców, który zapewni pełną i zróżnicowaną gamę produktów. Jednocześnie, zarządzając takim obiektem, musimy spełniać oczekiwania klientów, którzy liczą na zakup wszystkiego, czego poszukują po cenie niższej o co najmniej 30 proc. Dlatego nasze działania w dużej mierze skupiają się na restrykcyjnym realizowaniu polityki cenowej. Regularnie przeprowadzamy kontrole, podczas których porównujemy ceny w poszczególnych sklepach.

Jakie jest nastawienie Polaków do centrów wyprzedażowych?

Przede wszystkim centra wyprzedażowe nie są odbierane jak obiekty dyskontowe, ale jako pełnowartościowe placówki handlowe. Także pod względem architektonicznym nie odbiegają od standardów przyjętych w "tradycyjnych" centrach. Klienci oczekują nie tylko towaru, ale i dobrej obsługi oraz dużego wyboru marek. W centrach wyprzedażowych skłonność klientów do robienia zakupów jest nieporównywalnie większa niż w typowych galeriach handlowych, nie są one miejscami, do których przyjeżdża się spędzać wolny czas, ale kupować.

Czy są jakieś różnice między centrami outletowymi w Polsce, a innych krajach Europy?

Jeżeli chodzi o wygląd i jakość tych obiektów, to właściwie nie ma żadnych różnic. Różni się sposób doboru najemców, który wynika ze specyfiki rynku w danym kraju. Grono potencjalnych najemców centrów wyprzedażowych w Polsce jest coraz większe. Jeszcze pięć lat temu było ich zdecydowanie mniej. Najemcy dostrzegają korzyści i szanse, jakie wynikają z prowadzenia sklepu właśnie w centrum wyprzedażowym.

W 2009 r. wielu zarządców centrów handlowych narzekało na problemy z najemcami, jak minął ten rok w centrach outletowych?

Kiedy porównamy wskaźniki centrów wyprzedażowych z 2008 i 2009 r., to wciąż widać wzrosty sprzedaży, liczby klientów, średniej kwoty za jaką klienci robią zakupy, a także skłonności do robienia zakupów. Sytuacja wydaje się stabilna.

Jakie macie plany na 2010 r.?

Największym projektem w tym roku, nie tylko dla nas, ale na całym rynku będzie Galeria Katowicka. To nie tylko budowa galerii handlowej, ale rewitalizacji całego centrum miasta. Dzięki współpracy z PKP i Urzędem Miasta mamy możliwość stworzenia w jednym miejscu: dworca kolejowego, autobusowego i miejsca spotkań. Poza tym trwają prace przy Futura Park Kraków (centrum outletowe i park handlowy) oraz centrum wyprzedażowym Annopol w Warszawie.

Nowe inwestycje Neinver

Katowice: Przebudowa dworca w Katowicach i budowa Galerii Katowickiej to projekt wart 240 mln EUR. Prace nad halą dworca kolejowego zakończą się w II kw. 2012 r., a centrum handlowe powstanie w IV kw. 2012 r.

KrakÓw: 35 mln EUR będzie kosztowała budowa centrum Futura Park Kraków. W dwukondygnacyjnym budynku powstanie park handlowy oraz centrum outlet Factory. Otwarcie zaplanowano na 2011 r.

Warszawa: Na Białołęce w 2011 r. zostanie oddane do użytku centrum wyprzedażowe Factory Annopol. Na 14 tys. mkw. powstanie 90 sklepów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu