Rząd zajmie się konkurencją

JAKUB JĘDRZEJEWSKI
opublikowano: 26-02-2014, 00:00

20 lutego 2014 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) skierował do konsultacji międzyresortowych i społecznych projekty rządowych strategii dotyczących ochrony konsumentów oraz konkurencji na lata 2014-18.

Obie projektowane strategie, choć umieszczone w osobnych dokumentach, stanowią pewną funkcjonalną oraz merytoryczną całość.

Projektowane dokumenty, po przejściu etapu konsultacji, muszą jeszcze zostać przyjęte przez rząd. Co prawda, ostatecznie uzgodnione strategie nie wpływają bezpośrednio na zakres lub wykonanie praw lub obowiązków poszczególnych uczestników rynku, to jednak mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców — adresatów obowiązków przewidzianych prawem konsumenckim oraz konkurencji.

Planowane strategie obejmują opis priorytetów horyzontalnych — dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów w aspekcie ponadsektorowym, tj. m.in. planowanych działań legislacyjnych, działań edukacyjnych, zmian infrastrukturalnych itp. Można założyć, że gros tych aktywności zostanie zaprezentowane wszystkim zainteresowanym z wyprzedzeniem umożliwiającym przygotowanie oraz wdrożenie odpowiedniego podejścia zgodnego z intencją rządu oraz ustawodawcy.

Warto jednak odnotować fakt, iż obie strategie będą wpływać bezpośrednio na praktykę odpowiednich organów i instytucji współtworzących systemy ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce. Mając bowiem na uwadze wskazane w nich priorytety sektorowe, należy przyjąć, że w orbicie szczególnego zainteresowania owych organów i instytucji znajdą się rynki liberalizowane oraz rynki innowacyjnych rozwiązań, tj. w szczególności sektory telekomunikacyjny i energetyczny oraz rynki transportu kolejowego, transportu lotniczego, usług pocztowych i płatniczych. UOKiK odnotował, że praktyki stosowane przez przedsiębiorców działających w branżach cechujących się znaczną dynamiką zmian związanych m.in. z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań częściowo wymykają się jednoznacznej ocenie z perspektywy ochrony konkurencji lub konsumentów. Wydaje się, że jednym z celów UOKiK w najbliższych latach będzie zatem doprowadzenie do wyeliminowania jak największej liczby obszarów niepewności. Powyższe może oznaczać — np. dla przedsiębiorców funkcjonujących w e-commerce, świadczących usługi online lub usługi finansowe — okres intensywnych relacji z UOKiK, w szczególności prowadzenia przez UOKiK badań rynku, kontroli wzorców umów oraz zawartości stron internetowych, w toku których UOKiK może znaleźć podstawy do wszczęcia wobec przedsiębiorców lub osób nimi zarządzających postępowań grożących sankcjami finansowymi lub cywilnoprawnymi.

Warto zatem, by przedsiębiorcy zawczasu podjęli trud zweryfikowania swojej działalności pod kątem zgodności z prawem konkurencji oraz konsumenckim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JAKUB JĘDRZEJEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu