Rząd zamierza powołać podatkową grupę kapitałową PKP

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-12-2005, 16:19

Powołanie podatkowej grupy kapitałowej PKP zapowiedział w środę wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek w trakcie debaty na temat przyszłości polskich kolei, zorganizowanej przez redakcję dziennika "Rzeczpospolita".

Powołanie podatkowej grupy kapitałowej PKP zapowiedział w środę wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek w trakcie debaty na temat przyszłości polskich kolei, zorganizowanej przez redakcję dziennika "Rzeczpospolita".

Chaberek przedstawił założenia do strategii rządu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2009.

Dzięki powołaniu podatkowej grupy kapitałowej, spółki mogłyby przekazywać sobie majątek bez ponoszenia zbędnych kosztów, a zarząd grupy będzie mógł pokrywać straty ponoszone w jednych spółkach z nadwyżek pochodzących z innych spółek.

Ważnym elementem strategii jest utworzenie niezależnego zarządcy sieci linii kolejowych. Zarządca taki będzie odpowiadał za eksploatację sieci, udostępnianie jej przewoźnikom i utrzymanie w dobrym stanie technicznym. Inwestycje (budowa, modernizacja) na liniach kolejowych mają być wykonywane ze źródeł "zewnętrznych" wobec zarządcy sieci: budżetu państwa, pieniędzy samorządowych, Funduszu Kolejowego, środków pomocowych, kredytów.

Zarządca nie będzie podlegał procesom prywatyzacyjnym.

Chaberek zapowiedział również nowe zasady wsparcia finansowego polskiego kolejnictwa.

Jak poinformowali w grudniu przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, mimo podjętej w listopadzie 2000 roku restrukturyzacji PKP, nie udało się osiągnąć zasadniczego celu, jakim było uzyskanie poprawy sytuacji finansowej nowo utworzonych spółek kolejowych.

Działania restrukturyzacyjne sprowadziły się głównie do zamiany zobowiązań krótkoterminowych na długoterminowe. W latach 2001-2003 zobowiązania spółek grupy PKP wzrosły z 10,4 mld zł do 18,1 mld zł.

Jak zauważyła NIK, negatywny wpływ na sytuację finansową spółek grupy PKP miał fakt, że budżet państwa nie wywiązywał się z obowiązku finansowania infrastruktury kolejowej oraz krajowych przewozów pasażerskich.

Na przykład w latach 2001-2003 zgłoszone z tego tytułu przez PKP potrzeby na środki budżetowe w wysokości blisko 6,4 mld zł zostały zrealizowane w kwocie 2,6 mld zł, czyli w ok. 40 proc.

Rząd skierował do Sejmu trzy projekty ustaw reformujących system finansowania kolei w Polsce, obecnie pracuje nad nimi podkomisja sejmowa. Jedna z tych ustaw przewiduje powołanie Funduszu Kolejowego.

Zadaniem Funduszu będzie finansowanie przygotowania i realizacji budowy i przebudowy linii kolejowych, ich remonty i utrzymanie oraz likwidacja zbędnych linii. Środki z Funduszu mają być również przeznaczone na pokrycie strat przewoźników wynikających z faktu, że w latach 2002-2003 nie otrzymali oni dotacji na pokrycie ustawowych ulg w cenach biletów.

Źródła pieniędzy dla Funduszu Kolejowego to 20 proc. opłaty paliwowej, pieniądze ze sprzedaży akcji w niektórych spółkach, środki z kredytów lub pożyczek zaciągniętych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz wpływy z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane