S&P: Europejskie firmy na razie obroniły się przed drogą ropą

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-10-2005, 16:19

Większości europejskich korporacji jak dotąd udaje się wybronić się przed negatywnymi skutkami wysokich cen paliw występujących od początku tego roku, ale ich sytuacja może się zmienić, jeśli ropa w dalszej perspektywie nadal będzie droga - oceniła w środowym raporcie agencja ratingowa Standard & Poor's (S&P).

Większości europejskich korporacji jak dotąd udaje się wybronić się przed negatywnymi skutkami wysokich cen paliw występujących od początku tego roku, ale ich sytuacja może się zmienić, jeśli ropa w dalszej perspektywie nadal będzie droga - oceniła w środowym raporcie agencja ratingowa Standard & Poor's (S&P).

    Jednym z powodów odporności europejskich korporacji na drogą ropę jest mocne euro, które równoważy zwyżkę cen paliw denominowanych w dolarach. Analitycy S&P zwracają jednak uwagę, że  jeszcze ważniejszym powodem jest silny popyt sprzyjający zwiększaniu inwestycji i umożliwiający wielu firmom przerzucanie wyższych cen surowców na odbiorców.

    Zwłaszcza firmy świadczące usługi w zakresie dostaw gazu i elektryczności faktycznie skorzystały na wysokich cenach paliw, ponieważ wyższymi kosztami obciążyły klientów, a margines zysków poszerzył się szczególnie dla tych przedsiębiorstw, które wytwarzają moc z energii wodnej, nuklearnej lub węgla brunatnego.Do tej kategorii raport S&P zalicza m.in. Electricite de France (EdF) i RWE AG.

    Korporacje dostarczające środków trwałych na rynek towarowy (m.in. Sadvik, Atlas Copco i Metso Corp), a także koncerny chemiczne, jak BASF, także mają możliwość podniesienia cen. Dodatkowo firmy z tej grupy korzystają z silnego popytu i wysokiego wykorzystania potencjału produkcyjnego, podkreślają autorzy raportu.

    Natomiast drogie paliwa to zła wiadomość dla sektora motoryzacyjnego i linii lotniczych, ale - w ocenie agencji S&P - firmy europejskie nie zostały tak mocno uderzone, jak ich odpowiedniki w USA.

    Powodem jest to, że europejscy odbiorcy paliwa od dawna byli bardziej uwrażliwieni na jego oszczędzanie. Linie lotnicze w Europie wprowadziły dopłaty do biletów i zabezpieczyły sobie dostawy paliwa lotniczego w dłuższym czasie po zagwarantowanych cenach (hedging).

    Za najbardziej poszkodowanych przez drogie paliwa raport S&P uznaje dostawców części samochodowych i firmy chemiczne, które nie mają dużej swobody w ustalaniu cen.

    Analitycy obawiają się, że jeśli wysoki poziom cen ropy utrzyma się w dłuższym czasie, to sytuacja europejskich korporacji może się pogorszyć. Hedging stanie się kosztowniejszy, osłabienie euro wobec dolara zaszkodziłoby najbardziej sektorowi wytwórczemu, a drogie paliwa to wyższa presja inflacyjna i możliwy spadek ogólnego popytu konsumpcyjnego.

    Czynniki te, jeśli wystąpią łącznie, pomniejszą zyski firm i będą miały negatywny wpływ na poziom ratingu - konkluduje raport.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane