SA Lewiatan pyta o taryfy opłat

SW
opublikowano: 12-01-2012, 00:00

Nowy regulamin SA Lewiatan rusza w marcu i jest już prawie gotowy. Jeszcze tylko ważna kwestia — taryfy opłat.

Od 1 marca w Sądzie Arbitrażowym (SA) Lewiatan będzie obowiązywał nowy regulamin.

— Nowy regulamin ma być elementem budowy nowego ładu. Chcielibyśmy ucywilizować spory — twierdzi Krzysztof Stefanowicz, wiceprezes sądu. Zmiany mają być korzystniejsze dla przedsiębiorców.

— Jednym z zarzutów jest fakt, że to wcale nie jest takie szybkie — mówi Bartosz Krużewski, partner w Clifford Chance. Jedną ze zmian jest ulepszona procedura przyspieszona. — Ma ona zalety i wady — sprawa jest rozstrzygana szybko, ale mniej bezpiecznie, bo strony mają ograniczone prawa — mówi Michał Jochemczak z kancelarii Salans.

Powstała także istotna instytucja — arbiter doraźny.

— Wybierze go prezes sądu głównie ze względu na szybkość, ponieważ trzeba będzie to zrobić w ciągu 2 dni roboczych od momentu otrzymaniawniosku — mówi dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, prezes SA Lewiatan.

Tylko jedna kwestia nie została jeszcze ustalona — taryfy opłat. Sąd czeka na propozycje i sugestie w tej sprawie.

— Czy świadczenie usług przez arbitra to kwestia gospodarcza? Czy mają być oni godnie wynagradzani? Czy arbitraż to raczej forma misji, szczególnie dla sektora MSP? — zastanawia się Krzysztof Stefanowicz.

Co proponuje SA Lewiatan?

Problem: Mała przewidywalność postępowań

Rozwiązanie: Obowiązek uzgodnienia pomiędzy stronami sporu szczegółowego harmonogramu postępowania podczas posiedzenia wstępnego

Kompleksowy kalendarz postępowania umożliwiający stronom sporu oszacowanie: jak długo będzie on prowadzony, kiedy odbędą się rozprawy, do kiedy składać dowody, kiedy nastąpi rozstrzygnięcie.

Problem: Przedłużające się procesy

Rozwiązanie: Zasada wydawania wyroków w określonym czasie

Wyroki mają być wydawane w ciągu 6 miesięcy od utworzenia zespołu orzekającego

Ulepszona procedura przyspieszona w sprawach o wartości do 50 tys. zł rozstrzyganych w ciągu 3 miesięcy: przez jednego arbitra, po niższych kosztach

Problem: Kłopoty z postępowaniem zabezpieczającym

Rozwiązanie: Instytucja arbitra doraźnego

Arbiter doraźny będzie miał możliwość — na uzasadniony wniosek strony — wydać w ciągu 7 dni postanowienie o zabezpieczeniu wykonywanym w drodze egzekucji sądowej.

Problem: Zbyt mała autonomia stron

Rozwiązanie: Regulacje — nominacja zastępcza i dowolność w wyborze arbitrów

Brak ograniczeń i wprowadzenie pełnej dowolności dla stron co do wyboru arbitrów oraz rezygnacja z listy arbitrów

Nominacja zastępcza — każda ze stron ma prawo powołania arbitra do składu Zespołu Orzekającego, a tak wybrani arbitrzy wybierają arbitra przewodniczącego. Gdy strony lub arbitrzy tego nie zrobią, powołania zastępczego dokonuje Komitet Nominacyjny.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SW

Polecane