Sąd nad kucharkiem

JBR
opublikowano: 20-12-2006, 00:00

Chorwacka Podravka zarzuca polskiemu Prymatowi podrabianie torebek jej vegety. Sprawą zajął się Sąd Najwyższy.

Podravka i jej spółka córka Podravka Polska zarzucają Prymatowi z Jastrzębia-Zdroju czyny nieuczciwej konkurencji. Obie firmy produkują przyprawy: Podravka vegetę, Prymat kucharka. Chorwaci domagają się zaniechania sprzedaży, reklamy i każdej formy rozpowszechniania oraz zniszczenia opakowań kucharka. Do tego dochodzą przeprosiny w prasie.

Podravka twierdzi, że vegeta pojawiła się na polskim rynku w latach 70., najpierw w handlu prywatnym i w peweksach, a niejako oficjalnie wprowadzono ją na rynek na początku lat 90. W 1994 r. zmieniła opakowania, które od tej pory przedstawiały rysunek głowy kucharza i bukiet warzyw na intensywnym niebieskim tle. Przez cały ten czas — uważa Podravka — w świadomości przeciętnego klienta utrwalał się pozytywny wizerunek produktu i skojarzenie jego jakości z opakowaniem. W 1995 r. Prymat wypuścił na rynek kucharka — w opakowaniu przedstawiającym fotografię popiersia kucharza i warzyw na niebieskim tle.

Pozew Podravki przeciwko Prymatowi o nieuczciwą konkurencję wpłynął jednak dopiero w czerwcu 2003 r. Chorwacka firma przegrała w sądach okręgowym i apelacyjnym. Podzieliły one argumentację Prymatu, że na opakowaniach obu firm występuje wiele wystarczająco odmiennych szczegółów, by nie wprowadzać klienta w błąd. Świadomy klient nie powinien pomylić kucharka z vegetą. Poza tym na rynku postępuje unifikacja opakowań i niebieski coraz częściej pojawia się na produktach żywnościowych.

— Sąd ma ocenić problem, czy opakowanie z napisami kucharek i Prymat jest myląco podobne do opakowania z napisami vegeta i Podravka — mówiła Anna Korbela, radca prawny Prymatu na rozprawie przed Sądem Najwyższym.

Sąd postanowił wydać wyrok już w przyszłym roku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JBR

Polecane