Sąd Najwyższy nt. zażalenie do postanowienie UOKiK

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-01-2006, 16:41

Zażalenie na postanowienie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o tym, że operator ma znaczącą pozycję rynkową, powinno być rozstrzygane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) na rozprawie, a nie na posiedzeniu - zdecydował w czwartek Sąd Najwyższy.

Zażalenie na postanowienie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o tym, że operator ma znaczącą pozycję rynkową, powinno być rozstrzygane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) na rozprawie, a nie na posiedzeniu - zdecydował w czwartek Sąd Najwyższy.

    W opinii Sądu Najwyższego (SN), zażalenie powinno zakończyć się wydaniem wyroku.

    SN odpowiadał na pytanie sądu apelacyjnego, rozpatrującego odwołanie Polkomtela przeciwko decyzji SOKiK. Sąd w grudniu 2004 roku odrzucił zażalenie operatora na postanowienia UOKiK. Urząd uznał, że operator ma znaczącą pozycję na rynku połączeń międzyoperatorskich i wewnątrzsieciowych. Tymczasem SOKiK oddalił zażalenie operatora na tajnym posiedzeniu, wydając tylko postanowienie.

    Prawnicy UOKiK argumentowali, że postanowienie Urzędu ma charakter pomocniczej konsultacji specjalistycznej do późniejszej decyzji w tej sprawie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) i dopiero od tej decyzji strony mogą się odwoływać. Jednak SN nie przychylił się do tego stanowiska.

    Decyzja SN ma znaczenie w przypadku prowadzonych obecnie przez URTiP analiz, zmierzających do ustalenia, czy operatorzy mają na nich znaczące pozycje i w takim przypadku nałożenia na nich obowiązków regulatorskich (np. konsultacji cenników). Pozwala to bowiem na zaskarżenie postanowienia UOKiK w tym postępowania do SOKiK i przeprowadzenie przed nim rozprawy.

    Jednak uchwalona pod koniec grudnia 2005 roku nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego upraszcza procedurę analiz rynkowych i ustalania pozycji operatorów. Według noweli, po stwierdzeniu przez URTiP, w porozumieniu z UOKiK, iż na danym rynku właściwym nie występuje skuteczna konkurencja, regulator nie będzie rozpoczynał nowego postępowania. Wskaże podmioty o znaczącej pozycji i nałoży na nie obowiązki regulacyjne w ramach tego samego postępowania. 

    Nowelizacja nie weszła jeszcze w życie - czeka na podpis prezydenta. Zmiany w niej zawarte będą dotyczyły wszystkich analiz rynkowych rozpoczętych przez URTiP, a nie zakończonych w dniu jej wejścia w życie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane