Samar: blisko 22 proc. mniej rejestracji nowych aut w 2020 r.

PAP
opublikowano: 05-01-2021, 16:55

W grudniu br. zarejestrowano w Polsce prawie 59,5 tys. samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 ton, czyli o ponad 1 proc. mniej niż przed rokiem - podał we wtorek Samar. Skumulowany wynik rejestracji w 2020 r. przekroczył 488 tys. aut, co oznacza spadek o 21,98 proc. rdr.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 tys. 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 ton, czyli o 1,09 proc. mniej rok do roku, oraz o 24,86 proc. (11 832 sztuk) więcej niż w listopadzie 2020 roku - wskazał w raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W ocenie analityków Samaru, spadek grudniowych rejestracji, liczonych rok do roku, to z jednej strony efekt wysokiej bazy (czyli rezultatu osiągniętego w grudniu 2019 roku), z drugiej – nadal odczuwanego wpływu pandemii koronawirusa na rynek sprzedaży nowych samochodów.

"Warto zwrócić uwagę, że grudzień 2020 roku był pod względem liczby rejestracji najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019. Przełom roku to okres tradycyjnych wyprzedaży, ale wysoki rezultat grudnia 2020 roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być już rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku" - czytamy.

W grudniu ub. roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 22,9 proc., udział firm osiągnął poziom 77,1 proc.

Z analizy Instytutu wynika, że w 2020 r. tytuł lidera rynku uzyskała Toyota, której udział w rynku wyniósł 14,32 proc. Polacy kupili i zarejestrowali w ub. roku 61 330 aut tej marki, o 2,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56 334 sztuk, o 17,94 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,15 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 207 samochodów, o 30,90 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,69 proc.

IBRM Samar prognozuje, że w 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniesie ok. 467 tys. sztuk co oznacza wzrost o 9,9 proc. rdr, szacowany wynik sprzedaży nowych samochodów dostawczych to 63 tys. sztuk czyli o 8,6 proc. więcej rdr.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane