Samar: W IV spadła sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych

Polska Agencja Prasowa SA
06-05-2005, 18:09

W kwietniu br. sprzedano w Polsce zaledwie 19 tys. 363 nowe samochody osobowe, o niemal 20 proc. mniej niż w marcu i o ponad 57 proc. mniej niż w kwietniu 2004 - podał w piątek instytut Samar. Spadła również sprzedaż aut dostawczych.

W kwietniu br. sprzedano w Polsce zaledwie 19 tys. 363 nowe samochody osobowe, o niemal 20 proc. mniej niż w marcu i o ponad 57 proc. mniej niż w kwietniu 2004 - podał w piątek instytut Samar. Spadła również sprzedaż aut dostawczych.

    Od początku roku do końca kwietnia Polacy kupili 85 tys. 380 nowych aut osobowych, o 40,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

    "Wszystkie marki, stanowiące czołówkę polskiego rynku zachowały pozycje sprzed miesiąca, jednak wykazały spadek sprzedaży zarówno miesięcznej, jak i sumarycznej. Jedyną marką w pierwszej dziesiątce, która oparła się tej tendencji, jest Honda (10. lokata)" - czytamy w komunikacie.

    Spośród 44 obecnych na rynku firm, tylko siedemnaście uzyskało lepszy wynik sprzedaży niż przed rokiem - wynika z badań Samara.

    Po czterech miesiącach sprzedaży liderem polskiego rynku pozostaje Toyota z 10 tys. 194 sprzedanymi autami. Było to  o 36,9 proc. mniej niż rok wcześniej. W kwietniu samochody japońskiego producenta znalazły 2 tys. 062 nabywców, o 50,9 proc. mniej niż w kwietniu 2004.

    Niewiele gorszy rezultat osiągnęła Skoda. Od początku roku sprzedano 9 tys. 935 aut tej marki (spadek o 47,3 proc.), w tym w kwietniu - 2 tys. 554 auta (spadek o 59,2 proc.). To najlepszy wynik kwietniowego rankingu - wynika z badań Samara.

    Trzecia lokatę zajął Fiat, który sprzedał od stycznia do kwietnia 9 tys. 066 aut, o 66,8 proc. mniej niż przed rokiem. W kwietniu Fiat sprzedał 1 tys. 912 aut (spadek o 74,6 proc.). Kolejne miejsce w rankingu Samara zajmuje Opel, który od początku roku sprzedał 7 tys. 764 samochodów (spadek o 45,5 proc.), a w kwietniu - 1 tys. 619 (spadek o 71,6 proc.).

    Piąte miejsce zajmuje Renault, na którego auta od początku roku znalazło się 6 tys. 794 chętnych (spadek o 53,3 proc.), w tym kwietniu - 1 tys. 565 (spadek o 68,6 proc).

    Ford sprzedał ogółem 6 tys. 770 aut (45,2 proc. spadku), a w kwietniu 1 tys. 589 samochodów (spadek o 58,3 proc.).

    Dwie dalsze lokaty należą niemal tradycyjnie do marek koncernu PSA. Peugeot sprzedał ogółem 5 tys. 544 auta (48,7 proc. spadku), a Citroen - 4 tys. 250, (26,2 proc. spadku). W kwietniu Citroen sprzedał 1 tys. 064 auta (spadek o 40,3 proc.), natomiast Peugeot - 909 (spadek o 72 proc.).

    Dziewiątą pozycję zajmuje Volkswagen - 3 tys. 671 sztuk sprzedanych od początku roku samochodów (spadek o 34,6 proc.), w tym 865 sztuk sprzedanych w kwietniu (spadek o 50,5 proc.).

    Pierwszą dziesiątkę zamyka Honda ze sprzedażą od początku roku 3 tys. 512 aut, o 13,6 proc. większą niż przed rokiem, a w kwietniu - 1 tys. 041 aut (wzrost o 3,7 proc.)

    Do drugiej dziesiątki tego rankingu spadł Chevrolet.  Od początku roku sprzedano 2 tys. 846 aut tej marki, a w kwietniu 360.

    Sukcesy rynkowe odnotowują firmy zajmujące dalsze miejsca w rankingu Samara. I tak SEAT (12. miejsce) sprzedał od początku roku 2 tys. 609 aut, o 28,9 proc. więcej niż przed rokiem. Kia (14. miejsce) znalazła nabywców na 1 tys. 478 swe auta (wzrost o 158,4 proc.), a Hyundai (15. miejsce) na 1 tys. 433 auta (wzrost o 261,9 proc.).

    Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu sprzedaży uzyskały samochody marki Subaru - o 570,7 proc. do 275 egzemplarzy - czytamy w raporcie Samara.

    W kwietniu tego roku sprzedano w Polsce 2 tys. 652 nowych samochodów dostawczych, o 11,2 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu i o 21,1 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu czterech miesięcy tego roku sprzedano 10 tys. 254 takie pojazdy, o 8,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

    Liderem na tym rynku pozostaje niezmiennie Fiat, który jako jedyny przekroczył pułap sprzedaży 2000 egzemplarzy aut dostawczych, znajdując od początku roku 2 tys. 393 nabywców na swoje pojazdy (spadek o 20,4 proc.). 653 dostawcze fiaty sprzedano w kwietniu (spadek o 22,4 proc.).

    Drugą lokatę zajmuje Volkswagen z wynikiem ogólnym sprzedaży 1 tys. 582 aut (w kwietniu 336) i wciąż najwyższym w czołówce wskaźnikiem wzrostu sprzedaży w ciągu roku - o 73,5 proc. (miesięczny wzrost o 4,7 proc.).

    Trzecia pozycja należy do Renault. Francuskie pojazdy dostawcze znalazły w pierwszych czterech miesiącach tego roku 1 tys. 083 nabywców (spadek o 6,2 proc.), a w kwietniu 267 (28,6 proc. spadku).

    Na czwartym miejscu uplasował się ponownie Ford z ogólną sprzedażą 1 tys. 038 nowych aut, o zaledwie 0,8 proc. mniejszą niż rok wcześniej. W kwietniu sprzedano 291 samochodów dostawczych tej marki, o 30,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

    Piąty na polskim rynku Mercedes sprzedał od początku roku 831 aut (spadek o 13,1 proc.), a w kwietniu 220(spadek 18,8 proc.).

    Opel znalazł od początku roku nabywców na 715 swoich aut użytkowych, o 5,2 proc. więcej niż przed rokiem. W kwietniu było już gorzej, bo spadek wyniósł aż 55,8 proc. w porównaniu z kwietniem 2004 do 119 egzemplarzy.

    Kolejne marki pierwszej dziesiątki nie oparły się tendencji malejącej. Poczynając od Citroena na siódmej pozycji (sprzedaż 604 aut, spadek o 43,2 proc.), poprzez Peugeota (ósma lokata, 554 auta, 28,7 proc. spadku), Intralla (524 auta, spadek o 0,6 proc.) po dziesiątą na liście rankingowej Kię (336 aut, spadek o 27,6 proc.).

    Dopiero Iveco, będące na jedenastej pozycji, wykazuje wzrost sprzedaży o 62 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem - do 311 samochodów - czytamy w komunikacie Samara.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Samar: W IV spadła sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych