Samochody ciężarowe - raport Samar

Wojciech Drzewiecki
23-05-2001, 00:00

Samochody ciężarowe - raport Samar

Sytuacja na rynku

Rozwój rynku pojazdów użytkowych trwał nieprzerwanie do końca roku 1997. Dopiero kryzys rosyjski, który objawił się w połowie roku 1998, spowodował, po raz pierwszy od wielu lat, spadek sprzedaży. Zbiegł się on w czasie z dynamicznym rozwojem leasingu. Ta forma finansowania, wykorzystywana w dużej części do zakupów samochodów osobowych przerabianych na samochody dostawcze, wpłynęła na rozwój sprzedaży samochodów klasyfikowanych w segmencie samochodów lekkich dostawczych, segmencie, którego udział w rynku wynosi obecnie ponad 23 proc.

Wpływ leasingu na stałe pogarszanie się sytuacji rynku samochodów lekkich dostawczych pozostał niezmiennie bardzo duży, pomimo wzrostu stóp procentowych. Nie bez znaczenia były także rosnące koszty ubezpieczenia pojazdów i ciągłe podwyżki cen paliw. Wzrastający w roku 2000 poziom bezrobocia przyczynił się również do utrzymania tendencji spadkowej.

Całkowita sprzedaż w Polsce, w roku 2000, samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wyniosła 24 596 sztuk. W porównaniu z rokiem 1999 sprzedaż ta była niższa o 26,8 proc. Spadek sprzedaży producentów lokalnych wyniósł około 40 proc.

Sytuacja producentów i importerów samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w roku 2000 poprawiła się, choć wciąż w niektórych segmentach notuje się spadek sprzedaży.

Największym segmentem polskiego rynku samochodów ciężarowych jest segment pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 6,0 t. Roczny poziom sprzedaży w tym segmencie oscyluje wokół 10 tysięcy sztuk. Spośród samochodów ciężkich i najcięższych, w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 6,0 t zanotowano 9,9 proc. spadku sprzedaży. Całkowita sprzedaż pojazdów klasyfikowanych w tym segmencie wyniosła 9644 sztuki.

Segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,0 t do 10,0 t, był pierwszym segmentem rynku pojazdów użytkowych, w którym zanotowano wzrost. Na koniec roku 2000 wyniósł on prawie 3 proc., a całkowita sprzedaż zamknęła się liczbą 1257 samochodów.

W segmencie samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 10,0 t do 16,0 t również w roku 2000 zanotowano wzrost sprzedaży. Był to zarazem najlepszy wynik z dotychczas notowanych w tej części rynku. Całkowita sprzedaż wyniosła 1919 sztuk i w stosunku do roku 1999 była wyższa o 11,6 proc.

Również w segmencie samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16,0 t zanotowano na koniec roku 2000 pozytywny wynik. Sprzedaż pojazdów klasyfikowanych w tym segmencie na koniec roku 2000 zamknęła się liczbą 3701 sztuk i była wyższa w porównaniu z rokiem 1999 o 3,3 proc.

Wnioski

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, iż w przypadku segmentu lekkich samochodów dostawczych, duży wpływ na jego rozwój miało i ma dopuszczenie do zmiany przeznaczenia samochodów osobowych (zmiana na samochód dostawczy, pozwalająca na odpisy podatkowe) oraz leasing jako forma finansowania zakupów.

Niewątpliwie, ze względu na swoje przeznaczenie (transport miejski i międzymiastowy), duży wpływ na rozwój sprzedaży samochodów dostawczych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,8 t do 6 t ma tańsza oferta samochodów używanych, które niekoniecznie muszą spełniać wymagania aktualnie wprowadzanych norm. Obniżenie stawek celnych, zdecydowanie konkurencyjna oferta rynków Europy Zachodniej spowodowały lawinowy wzrost importu indywidualnego, wpływając tym samym na spadek sprzedaży samochodów nowych. Brak uregulowań ograniczających ten import, szkodliwy nie tylko z punktu widzenia jego wpływu na rynek pojazdów nowych, nie poprawi sytuacji producentów i importerów. Niestety, obecnie opracowywane przez rząd rozwiązania nie obejmują narzędzi mogących stymulować rozwój rynku pojazdów użytkowych. Wprowadzane rozwiązania bazują na podatku akcyzowym, który nie jest stosowany do pojazdów użytkowych. Biorąc pod uwagę obecne regulacje, można przypuszczać, iż ta część rynku nadal będzie przeżywała regres, z tym że im większa masa pojazdu, tym problem będzie mniejszy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Drzewiecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Samochody ciężarowe - raport Samar