
Popyt skoczył po tym, jak Rosja i Zachód zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla swoich samolotów po tym, jak 24 lutego Moskwa wysłała swoje wojska na Ukrainę.
Wzmocniło się jeszcze po tym, jak prezydent Władimir Putin ogłosił 21 września „częściową mobilizację”, a Rosjanie masowo uciekli z kraju, a ponad 200 tys. wyjechało do samego Kazachstanu.
Dane przemysłowe widziane przez Reutersa pokazały, że dostawy paliwa do silników odrzutowych z Rosji do Azji Środkowej wzrosły w okresie styczeń-wrzesień do 385 590 ton ze 194 444 ton w tym samym okresie w 2021 roku.
Azja Centralna, wraz z Turcją i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, stała się alternatywną trasą dla Rosjan próbujących dostać się do Europy, wobec braku bezpośrednich lotów z Rosji do UE. Porty lotnicze w regionie zwiększyły również rosyjskie przewozy towarowe oraz usprawniły obsługę i tankowanie rosyjskich samolotów.
Według danych branżowych dostawy paliwa lotniczego z Rosji, głównego producenta paliwa, do Kirgistanu wzrosły do rekordowego poziomu 140 000 ton między 1 stycznia a 23 października.
Dostawy rosyjskiego paliwa do silników odrzutowych do Kazachstanu wzrosły do 138 200 ton w pierwszych dziewięciu miesiącach z 62 500 ton w poprzednim roku.
We wrześniu, kiedy Putin ogłosił pierwszą od II wojny światowej mobilizację wojskową, popyt na paliwo do silników odrzutowych w Kazachstanie wzrósł o 55 proc. w stosunku do tego samego miesiąca w 2021 roku.