Sejm zdecyduje w czwartek o dalszych losach opłaty paliwowej

15-06-2004, 21:29

PAP: W czwartek Sejm będzie głosował nad odrzuceniem w pierwszym czytaniu poselskiego projektu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wprowadzającego poprawki do przepisów o opłacie paliwowej.

Jak wyjaśnił pos. Jacek Zdrojewski (SLD), reprezentujący wnioskodawców, w myśl obecnie obowiązujących przepisów, obowiązek wniesienia opłaty paliwowej ciąży na producencie, importerze paliw silnikowych oraz na sprzedawcy gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych.

Jednak rozwiązanie to nie jest już zgodne z nową ustawą o podatku akcyzowym i nowelizacja ma zlikwidować tę niezgodność. Z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej pojęcie importu odnosi się już wyłącznie do przywozu towarów z krajów nie należących do UE, zaś przywóz z krajów UE jest określany jako zakup wewnątrzwspólnotowy. Nowelizacja zmierza do tego, by również taki zakup był obciążony opłatą paliwową.

Nowelizacja proponuje także zmianę podstawy obliczania wysokości opłaty paliwowej. Dotychczasowe przepisy wiążą podstawę wysokości opłaty paliwowej z ilością paliw, od których producent lub importer są obowiązani opłacić podatek akcyzowy. Autorzy nowelizacji proponują, by taką podstawą była ilość paliw sprzedanych, przemieszczonych poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane, importowanych lub nabytych w drodze zakupu wewnątrzwspólnotowego.

Projekt nowelizacji poparł pos. Bolesław Bujak (PSL).

"Powstała luka prawna, którą dotychczasowi importerzy paliw płynnych i gazu mogą wykorzystać, nie wnosząc opłaty paliwowej do Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu nabywania ich wewnątrzwspólnotowego" - powiedział Bujak.

Nowelizację poparł też poseł Wiesław Okoński (SLD).

"Brak proponowanych przepisów może spowodować, że producenci paliw z krajów Unii Europejskich będą uprzywilejowani w stosunku do producentów krajowych, tak więc przyjęcie proponowanych zapisów pozwoli na wyrównanie szans" - powiedział. Klub SLD popiera skierowanie projektu do komisji sejmowych.

Za skierowaniem projektu do prac w komisjach sejmowych był również poseł Jan Orkisz (UP) i Józef Głowa (FKP). Poseł Michał Kaczmarek (SdPl) w imieniu klubu zapowiedział zgłoszenie poprawki w drugim czytaniu.

Zdaniem Stanisława Żmijana (PO), proponowana nowelizacja jest przykładem próby stanowienia prawa nieprzejrzystego i komplikującego obrót gospodarczy. Żmijan złożył wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

Jerzy Polaczek (PiS), powiedział, że nowelizacja budzi wątpliwości, które uzasadniają możliwość odrzucenia projektu w pierwszym czytaniu, ale jego klub zajmie stanowisko po zapoznaniu się ze stanowiskiem rządu w tej sprawie. Za odrzuceniem projektu będzie klub Samoobrony, a to z powodu wysokich kosztów funkcjonowania Krajowego Funduszu Drogowego.

W imieniu rządu projekt poparł wiceminister infrastruktury Andrzej Piłat. Podkreślił, że projekt nie przewiduje żadnych dodatkowych opłat.

Nowelizację ustawy o autostradach płatnych, wprowadzającą opłatę paliwową, parlament uchwalił w listopadzie ub.r. Wpływy z opłaty (około 1 mld zł rocznie) są lokowane na koncie Krajowego Funduszu Drogowego, który nimi gospodaruje, z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymanie autostrad i dróg krajowych.

Rządowy program przewiduje m.in. wybudowanie w latach 2002-2010 około 1,7 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. Przyjmując koszt budowy jednego kilometra autostrady na 20 mln zł, a drogi ekspresowej na 15 mln zł - na budowę autostrad trzeba przeznaczyć w tym czasie 34 mld zł, a na budowę dróg ekspresowych 22,5 mld zł - podano wówczas w uzasadnieniu do rządowego projektu zmiany ustawy.

Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podanych w kwietniu br., wynika, że w tym roku zmodernizowanych na być 1,5 tys. km dróg. Dróg krajowych jest w Polsce 18 tys. km. Do roku 2001 modernizowano średnio 200 km dróg rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sejm zdecyduje w czwartek o dalszych losach opłaty paliwowej