Serwisy SMS są jeszcze prostsze w obsłudze

Karol Wieczorek
17-04-2002, 00:00

Dwaj działający na polskim rynku operatorzy sieci telefonii komórkowej — Polkomtel i PTC — niemal w tym samym czasie zaprezentowali nową ofertę SMS, wykorzystującą możliwości kart SIM o zwiększonej pojemności. Nowe usługi sprawiają, że korzystnie z serwisów SMS staje się niezwykle proste.

W ubiegłym tygodniu firma Pol-komtel, operator sieci Plus GSM, wprowadziła na rynek drugą już generację usługi Plus Mega, wykorzystującej bardziej pojemne i programowalne karty SIM. Dzięki kartom SIM toolkit z zaimplementowaną usługą, w telefonie pojawia się nowe menu, umożliwiające szybki i łatwy dostęp do różnego rodzaju serwisów, przesyłanych za pomocą krótkich wiadomości tekstowych SMS.

— Karty Plus Mega drugiej generacji stanowią rozbudowaną wersję dotychczasowych kart Plus Mega, z których korzysta już ponad milion użytkowników. Nowa karta Plus Mega zawiera wszystkie dotychczasowe oraz wiele zupełnie nowych usług informacyjnych i rozrywkowych. Wprowadzono także wiele udogodnień umożliwiających łatwiejsze korzystanie z usług — zapewnia Ryszard Woronowicz z firmy Polkomtel.

Pod względem funkcjonalnym Plus Mega do złudzenia przypomina serwis WAP tego operatora. Jedyną zauważalną różnicą jest długość przesyłanego komunikatu, który jest ograniczony do 160 znaków, czyli długości jednego SMS-u.

Lepiej pod tym względem wypada analogiczna usługa wprowadzona kilka dni później przez PTC, operatora sieci Era. W przypadku tego telekomu usługa oparta na możliwościach kart SIM toolkit nosi nazwę SIMextra.

— Usługa SIMexstra to odpowiednik przeglądarki WAP dla telefonów starszej generacji. Specjalna technologia zastosowana w nowej karcie SIM pozwala na odbieranie w telefonie informacji składających się nawet z 1000 znaków. Dzięki temu znikają obecne ograniczenia dotyczące długości wiadomości SMS, co pozwala na przesyłanie bardziej szczegółowych informacji — mówi Jacek Szostak, dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży produktów w PTC.

Pod względem liczby oferowanych serwisów oferta operatora sieci Era ustępuje jednak temu co proponuje swoim klientom sieć Plus GSM. Najbardziej widoczny jest w usłudze SIMextra brak jakichkolwiek serwisów lokalizacyjnych, podczas gdy w usłudze Plus Mega dostępna jest już ich druga generacja, w której sieć samoczynnie określa pozycję użytkownika.

— Każdy użytkownik karty Plus Mega dzięki usłudze Pilot Plus może uzyskać informacje na najbardziej potrzebne tematy, m.in. adresy najbliższych bankomatów, banków, aptek, placówek ochrony zdrowia, kin i teatrów itd. Aplikacja na karcie SIM samodzielnie określa położenie telefonu i wysyła zapytanie do systemu — przekonuje Ryszard Woronowicz.

Niestety w praktyce większość odpowiedzi udzielanych przez system lokalizacyjny, zarówno w sieci Plus GSM, jak i dwóch pozostałych operatorów sprawiają, że najbardziej adekwatne byłoby ich umieszczenie w grupie tematycznej „rozrywka” lub „sport”. Wskazania systemu są bowiem w większości zupełnie nietrafione, co sprawia, że osoba naprawdę poszukująca np. bankomatu pokona kilka kilometrów nie znajdując upragnionego obiektu.

Przedstawiciele PTC zapewniają, że już niebawem usługa SIMextra zostanie wzbogacona o kolejne serwisy, w tym lokalizacyjne, które są od dłuższego czasu dostępne w serwisie WAP.

— W usłudze SIMextra zastosowaliśmy rozwiązania technologiczne pozwalające na wprowadzanie nowych pozycji do menu SIMextra poprzez transmisję w sieci (Over The Air update). Dzięki temu klienci nie będą musieli każdorazowo wymieniać karty SIM przy wprowadzaniu nowych usług, czy też odwiedzać naszego salonu. Już wkrótce wykorzystamy tę funkcjonalność do udostępnienia użytkownikom serwisu lokalizacyjnego i usług typu premium SMS — zapowiada Jacek Szostak.

Twierdzi on również, że w przyszłości zawartość SIMextra będzie systematycznie poszerzana, a gdy dostępnych będzie już kilkanaście kanałów użytkownicy uzyskają możliwość personalizacji menu.

Obok serwisów informacyjnych i rozrywkowych, usługi oparte na kartach SIM toolkit umożliwiają wysyłanie e-maili za pośrednictwem SMS, a w przypadku usługi Plus Mega, również korzystanie z pogawędek chat. Plus GSM oferuje również użytkownikom książkę, w której można zapisywać najczęściej wybierane adresy e-mail. Sporym mankamentem usług wyślij e-mail, jest ograniczona do 12 znaków długość nazwy użytkownika. O ile bowiem prywatne konta e-mail nie osiągają na ogół takiej długości, to już konta firmowe, gdzie standardem jest nazwa składająca się z imienia i nazwiska, rzadko kiedy mają mniej niż 12 znaków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Serwisy SMS są jeszcze prostsze w obsłudze