Serwisy zakupów grupowych walczą o małe i średnie firmy

Sylwia Wedziuk, Marcel Zatoński
18-10-2011, 00:00

Powstają kolejne platformy z ofertą specjalnie dla biznesu. Do walki o nową grupę klientów biją się też liderzy rynku, jak Gruper czy Citeam

Od zera do bohatera — to polska droga serwisów zakupów grupowych. Jeszcze kilka lat temu nikt o nich nie słyszał, dziś są przebojem… ale głównie wśród mieszkańców dużych miast.

Część serwisów próbuje trafić do innych klientów. Wicelider rynku, Gruper, chce złowić małe i średnie przedsiębiorstwa. To może się udać, bo takie firmy szukają oszczędności. Nawet niewielkie zniżki na zakupach mogą wpłynąć na ich rentowność.

— W Polsce jest obecnie bardzo duży popyt na działania IT i e-marketingu ze strony przedsiębiorstw. Wiele firm odstrasza jednak cena usług, stąd tak duże zainteresowanie ofertami zniżkowymi — mówi Marcin Mikołajczyk z zarządu Grupera.

Nawet 80 proc. zniżki w Gruperze

Gruper startuje z nową zakładką Twoja firma, w której prezentowane będą najlepsze oferty dla klientów biznesowych. Rabaty mają sięgać nawet 80 proc. Wśród proponowanych usług znajdują się m.in. pozycjonowanie stron, projekty graficzne, hosting domeny, usługi teleinformatyczne i gadżety reklamowe.

Aktualnie klienci portalu mają do wyboru ofertę na wykonanie strony internetowej za 399 zł oraz e-learningowe szkolenie BHP za 44 zł. Internetowe serwisy zakupowe dla firm to nie nowość — sporą popularnością cieszą się już platformy aukcyjne, umożliwiające hurtowy zakup, m.in. artykułów biurowych od rywalizujących ze sobą cenowo dostawców. Portale zakupów grupowych szukają jednak klientów potrzebujących czegoś innego. — Największe zainteresowanie jest wśród agencji reklamowych i interaktywnych, a także biur rachunkowych, drukarń, firm szkoleniowych i ośrodków konferencyjnych — mówi Tomasz Krobski, prezes B2B Deal. B2B Deal — działające od 3 miesięcy — jest całkowicie skupione na ofercie dla małego biznesu. Tomasz Krobski wierzy, że taka forma zakupów grupowych może wygrać z „normalnymi” serwisami, oferującymi zniżkowe kupony. — Pewnego dnia konkurencja będzie musiała się zdecydować, czy pozostać przy kliencie indywidualnym, czy zmienić profil na biznesowy — mówi prezes B2B Deal.

Jak dodaje, małe polskie firmy nie są już na bakier z nowymi technologiami i coraz częściej szukają oszczędności w sieci. Serwisy zakupów grupowych liczą, że przyniesie im to wielomilionowe przychody.

— Prognozujemy, że w tym roku obroty Grupera przekroczą 60 mln złotych, wliczając w to sprzedaż ofert dla biznesu. W przyszłości chcemy, by obszar B2B stał się drugim filarem naszego serwisu i wiążemy duże nadzieje z jego rozwojem — mówi Tomasz Dalach, prezes Grupera. Oferty dla małych przedsiębiorstw pojawiły się też kilka miesięcy temu w serwisie Citeam, należącym do Grupy Allegro.

— Zgłaszały się do nas firmy oferujące usługi z zakresu pozycjonowania, reklamy, tworzenia stron internetowych czy nawet konsultingu. Wystawiamy też np. kursy asertywności, komunikacji, zarządzania w biznesie — mówi Marta Krauze z Citeam. Z badań TNS OBOP przeprowadzonych ostatnio na zlecenie Citeam wynika, że Polacy chcieliby częściej móc pozwolić sobie na podróże i rozrywkę.

— Zmniejszyliśmy nieco podstawowy trzon ofert, jakimi na początku w każdym serwisie zakupów grupowych były kupony na usługi kosmetyczne i gastronomiczne. Stawiamy na oferty z dziedziny rozrywki, rekreacji i turystyki — mówi Marta Krauze. Do tworzenia specjalnej oferty zniżek grupowych dla małych przedsiębiorstw nie jest przekonany najbardziej znaczący gracz na rynku. Globalny i polski lider, Groupon, trzyma się klientów indywidualnych.

— Groupon, tak lokalnie, jak i globalnie, koncentruje się głównie na rynku konsumenckim, trudno jest więc nam określić, czy kiedyś skierujemy w większymzakresie swoją ofertę do sektora biznesowego czy publicznego. W naszym portfolio znaleźć można propozycje dla mikroprzedsiębiorstw, jednak naszym zdaniem jest ich zbyt mało, aby uzasadnione było tworzenie dla nich osobnej kategorii — mówi Marcin Szałek, szef polskiego Groupona.

Coraz więcej platform

Ponadto od niedawna działa platforma zakupów grupowych przeznaczona dla MSP, powstała przy Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (www.grupamis.pl). Wcześniej utworzona została także specjalna platforma zakupów grupowych dla biznesu B2Bdeal.pl. Można tam znaleźć usługi doradców finansowych, abonamenty medyczne czy też pakiety na pozycjonowanie stron internetowych oraz na prowadzenie strony internetowej (fanpage) na Facebooku i wiele innych propozycji.

Inny przykład to portal Planet B2B, platforma dla sprzedawców hurtowych, która powstała dzięki wsparciu funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Tutaj, wystawiając swój towar w katalogu produktów, sprzedawcy — poza nowymi klientami — zyskują automatyzację realizacji zamówień, możliwość szybkiej reakcji na zapotrzebowanie klientów oraz narzędzia do ich obsługi. W Polsce kilkadziesiąt platform grupowych już funkcjonuje. Wydaje się więc, że kolejne propozycje to tylko kwestia czasu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk, Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Serwisy zakupów grupowych walczą o małe i średnie firmy