Sferia pościga się o internet z "tepsą"

Katarzyna Latek
07-08-2007, 07:37

Stołeczny telekom ma ogólnokrajowe ambicje. Trampoliną będzie technologia CDMA. Ale to grozi starciem z TP.

Sferia, która specjalizuje się w usługach głosowych i dostarczaniu internetu drogą radiową, działa tylko w strefie numeracyjnej 0-22, czyli w dawnym województwie stołecznym.

— W pięć lat chcemy objąć zasięgiem sieci zbudowanej w technologii CDMA całą Polskę — mówi Krzysztof Rzyski, członek zarządu i dyrektor finansowy Sferii.

Sferia przedstawiała takie plany po raz pierwszy — w 2002 r. Teraz z poślizgiem chce je zrealizować. Pierwszy krok w Polskę może zostać sfinansowany pieniędzmi od inwestorów giełdowych.

— To jedno z rozwiązań, jakie rozważamy. Jeśli się na nie zdecydujemy, chcielibyśmy przeprowadzić ofertę do końca pierwszego półrocza 2008 r. — ujawnia Krzysztof Rzyski.

Inwestycje Sferii od 2006 r. do końca 2008 r. mają sięgnąć 300 mln zł. Sferia w pierwszym półroczu 2007 r. miała18 mln zł przychodów, EBITDA w tym czasie wynosiła 17 mln zł na minusie.

— Jesteśmy na etapie intensywnego rozwoju. To tłumaczy sporą stratę — mówi Krzysztof Rzyski.

 

Przyszłość w internecie
Sferia wprowadziła do oferty szerokopasmowy dostęp do internetu o prędkości do 2,4 Mb/s. Zarząd twierdzi, że zainteresowanie dostępem do internetu szybko rośnie, zwłaszcza pod Warszawą i na nowo powstających osiedlach, gdzie brakuje tradycyjnej infrastruktury.

— Nasze plany zakładają „łatanie dziur”, do których z różnych względów nie docierają inni operatorzy — twierdzi Krzysztof Rzyski.

Do końca lipca Sferia miała 55 tys. klientów. 18 proc. z nich to użytkownicy szerokopasmowego internetu w technologii CDMA. Na koniec roku spółka chce się zbliżyć do wyniku 100 tys. użytkowników.

— Pod koniec roku wprowadzimy kolejne usługi, a w trzecim kwartale będziemy mieli internet powyżej 3 Mb/s — wyjaśnia dyrektor Rzyski.

Na razie pieniądze na ten cel pochodzą z kapitałów własnych. Oprócz wejścia na GPW Sferia rozważa też inne możliwości, np. emisję obligacji.

 

Konkurencja nie śpi
Rozwój CDMA zapowiedziała ostatnio Telekomunikacja Polska. Największy polski operator liczy, że dzięki tej technologii dotrze z usługami szerokopasmowymi do miejsc słabo zurbanizowanych. Maciej Witucki, prezes TP, jest przekonany, że dzięki wykorzystaniu posiadanej częstotliwości 450 Mhz firma od ręki uzyska nawet kilkaset tysięcy klientów.

— Możemy się tylko z tego cieszyć. Jeżeli TP będzie popularyzować technologię CDMA, Sferia również na tym skorzysta — mówi członek zarządu Sferii.

Na razie jest jedynym operatorem w Polsce pracującym na CDMA 2000 1x. Na świecie technologia ta jest rozpowszechniona przede wszystkim w obu Amerykach i w Azji. Korzysta z niej ponad 300 mln użytkowników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Sferia pościga się o internet z "tepsą"