Czytasz dzięki

Sieci płatności masowych chcą obowiązkowych ubezpieczeń w tej branży

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 06-09-2005, 14:37

Przedstawiciele sieci prowadzących punkty kasowe tzw. płatności masowych (np. za energię, telefony, gaz) skupieni w Izbie Gospodarczej Przedsiębiorstw Finansowych (IGPF) postulują wprowadzenie w Polsce obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej takich podmiotów, by zapewnić większe bezpieczeństwo klientom.

Przedstawiciele sieci prowadzących punkty kasowe tzw. płatności masowych (np. za energię, telefony, gaz) skupieni w Izbie Gospodarczej Przedsiębiorstw Finansowych (IGPF) postulują wprowadzenie w Polsce obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej takich podmiotów, by zapewnić większe bezpieczeństwo klientom.

    Jak poinformowali przedstawiciele IGPF we wtorek na konferencji prasowej w Białymstoku, rynek ten nie jest uregulowany prawnie i wystarczy założyć jedynie działalność gospodarczą, by przyjmować płatności za rachunki. Stąd wiele przypadków upadków takich podmiotów, co wiąże się ze stratami osób, które wpłaciły tam pieniądze za rachunki - wyjaśnili.

    Izba uważa jednak, że dla regulacji branży niekoniecznie trzeba przygotować dla niej oddzielną ustawę. Potrzebny jest jedynie zapis w przepisach o obowiązkowych ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej, o obowiązku takiego ubezpieczenia dla firm prowadzących działalność na rynku płatności masowych. 

    "Chcemy doprowadzić do tego samego, co stało się w turystyce, gdzie są takie ubezpieczenia" - powiedział wiceprezes IGPF Paweł Majewski.

    Izba Gospodarcza Przedsiębiorstw Finansowych powstała w kwietniu tego roku. Założyło ją 120 podmiotów gospodarczych skupionych w pięciu sieciach działających na terenie całego kraju. Izba ma m.in. chronić klientów punktów kasowych przed nieuczciwymi firmami.

    Aby ich zabezpieczyć, utworzyła Fundusz Gwarancyjny, który ma działać na wzór Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Jak powiedział dziennikarzom Majewski, jego prowadzeniem miałby się zająć któryś z banków.

    Opracowany też został wstępnie regulamin obsługi klienta i kodeks etyki punktów kasowych. Jest tam zapis, że przekazanie pieniędzy od klienta do odbiorcy płatności nie może trwać dłużej niż 4 dni. Wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Izba przygotowuje też kodeks dobrych usług, który będzie wywieszany w tych punktach, które spełniają standardy.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Izba uważa, że jednym z ważnych wyróżników firmy, którą można uznać za bezpieczną, jest system informatyczny obsługi płatności, regulamin obsługi klienta i telefony do działu obsługi klienta firmy. Ważna jest też cena za usługę, bo zbyt niska może świadczyć nie o okresowej promocji (a takie się zdarzają), ale o działalności poniżej poziomu rentowności.  

    Majewski powiedział, że Izba wspólnie z UOKiK chcą wyzwolić w klientach myślenie, że nie każdy punkt kasowy spełnia te same kryteria. Dodał, że widział punkty kasowe mieszczące się przy biurku. "Nie liczmy na to, że ten punkt jest ubezpieczony, bo nie zrobi tego żadna firma ubezpieczeniowa" - powiedział.

    W Białymstoku prasa od pewnego czasu opisuje sytuację w jednej z miejscowych firm działających na tym rynku, która nie reguluje na czas zobowiązań klientów, narażając ich np. na konieczność zapłaty karnych odsetek od kredytów, których raty nie są w terminie spłacane. Firma (nie należąca do IGPF) tłumaczy się przejściowymi trudnościami związanymi ze zmianą systemu informatycznego.

    Sama Izba Gospodarcza Przedsiębiorstw Finansowych podaje, że w Polsce jest ok. 1,5 tys. punktów kasowych, a liczba dokonywanych w nich transakcji wynosi 4-5 mln miesięcznie. To dziesiąta część wszystkich opłacanych w Polsce miesięcznie rachunków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane