Sieci reanimują hipermarkety

Marcel Zatoński
opublikowano: 19-10-2011, 00:00

McDonald’s w środku sklepu i delikatesowy wystrój — Carrefour dołącza do grona sieci odnawiających markety.

Od hipermarketu w warszawskiej Arkadii francuski Carrefour rozpoczął wczoraj odmładzanie największych sklepów w sieci. Korekty, powiększenia i liposukcje wśród sklepowych półek mają przyciągnąć klientów do handlowych molochów, które w ostatnich latach traciły urodę i popularność. — Chcemy wymyślić hipermarket od nowa. To początek kolejnej fali modernizacji polskich obiektów handlowych — mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska. Carrefour nie ujawnia kosztów odnowienia sklepu. Prezes Anthoine mówi jedynie, że były „znaczne”. W najbliższych miesiącach podobny remont mają przejść dwa inne warszawskie hipermarkety.

Intuicyjny układ

Odnawiając i przemeblowując hipermarkety, Carrefour idzie w ślady Tesco, które pod szyldem Extra zaczęło promować duże sklepy po generalnym remoncie. Jak zaznacza Robert Noceń z zarządu Carrefour Polska, zmiany wystroju nie oznaczają zmiany rynkowego segmentu. — Chcemy zmienić sklepy, a nie klientów. W żadnym razie nie przekształcamy hipermarketów w delikatesy — mówi Robert Noceń.

Zdaniem Agnieszki Górnickiej, prezes agencji badawczej Inquiry, duże sieci handlowe muszą znaleźć odpowiedź na zmieniające się preferencje kupujących w marketach Polaków. — Hipermarkety bardzo się zestarzały i w rankingach przyjazności dla klienta przegrywają z mniejszymi sklepami, nawet z dyskontami. Carrefour w trochę inny sposób realizuje dokładnie ten sam pomysł co Tesco — kładzie nacisk na funkcjonalność i intuicyjny układ produktów, a także dodatkowe usługi wewnątrz sklepu. Coś z hipermarketami trzeba robić, bo przecież nie można ich zamknąć — mówi Agnieszka Górnicka.

Podwójny cheeseburger

Przy okazji odświeżania hipermarketów Carrefour nawiązał współpracę z McDonald’s. Restauracja tej sieci ma się pojawić wewnątrz sklepu do końca roku. — W sklepie w Arkadii mamy najmłodszych klientów i największe obroty w skali całego kraju, dlatego właśnie tu zdecydowaliśmy się na eksperymentz McDonald’s — tłumaczy Jean Anthoine. Amerykańska sieć ma już jeden lokal w Arkadii, ale nie zamierza go zamykać. — Lokalizacja w ścisłym obrębie hipermarketu, poza linią kas, jest czymś nowym i do tej pory niepraktykowanym w Polsce. Badamy potencjał nowych koncepcji. To pionierska inicjatywa, decyzja o jej kontynuacji będzie zależała od oceny obu stron — mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald's Polska. Hipermarketowo-restauracyjny mariaż wzbudza wątpliwości ekspertów. — To ryzykowny pomysł. Na takim układzie mogą oczywiście skorzystać obie marki, ale jeśli nie do końca do siebie pasują i mają różnych klientów, obie stracą przez negatywne skojarzenia — ocenia Agnieszka Górnicka. Carrefour ma w Polsce ponad 350 sklepów. Prawie 90 z nich to hipermarkety. McDonald’s ma 272 restauracje w całym kraju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu