Sieciowy biznes plan musi być precyzyjny

Grzegorz Zięba
02-02-2001, 00:00

Sieciowy biznes plan musi być precyzyjny

Uruchamianie działalności w Internecie

Internet to szczególnie dobre medium dla rozwijania działalności małych firm. Bardziej liczy się tutaj pomysł i wkład pracy niż posiadane środki finansowe. Jednak, aby przedsięwzięcie odniosło sukces, trzeba mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat tworzenia e-biznesu.

Fundamentem dobrej e-firmy jest solidny biznesplan. Powinien on odpowiadać na pytanie, czy pomysł, wprowadzony w życie, będzie przynosił zyski i w jakim czasie stanie się rentowny. Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba jednak rozwiązać wiele problemów.

Jeżeli firma ma prowadzić działalność handlową, trzeba zaplanować odpowiednią przestrzeń magazynową. Należy również rozwiązać kwestię stałego monitoringu zapasów. Klient nie może oczekiwać wiele dni na zamówiony towar. Należy także nawiązać współpracę z szybką i solidną firmą kurierską.

— Tworzenie biznesplanu e-firmy przypomina rozwiązanie równania z wieloma niewiadomymi — przekonuje Rafał Myrta z firmy BIT Technologies.

Firmy, które nie mają doświadczenia w biznesie internetowym, powinny zdecydować się na skorzystanie z usług specjalisty, który opracuje szczegółowy plan uruchomienia tego typu działalności.

— Zatrudnienie takiej osoby, nawet na pełny etat, jest niejednokrotnie tańsze niż koszty, które mogą powstać wskutek złej organizacji przedsięwzięcia. Wiedzę taką można bowiem zdobyć tylko w trakcie praktycznych działań. Na naszym rynku nie ma nawet podręczników, które instruowałyby jak zakładać firmę w sieci — mówi Aleksander Czarnowski z firmy Avet.

Na początek witryna

Pierwszym, ściśle technicznym działaniem przy powstawaniu e- -firmy jest przygotowanie witryny. Wiąże się z nim stworzenie własnej domeny, wybranie serwera, oraz zbudowanie strony internetowej.

— Tutaj nie ma miejsca na prowizorkę. To pierwszy, ale bardzo istotny krok na drodze do rozpoczęcia e-biznesu — mówi Rafał Myrta.

Tworząc własną domenę należy pamiętać o kilku przyjętych i wypróbowanych zasadach. Domena dla firm działających w Polsce powinna mieć końcówkę „pl”. Jeżeli jest to przedsięwzięcie ponadregionalne, należy użyć końcówki „com”. Nazwa domeny powinna być krótka, chwytliwa i kojarząca się bezpośrednio z działalnością firmy. Ideałem jest taka, którą każdy od razu zapamięta.

— Należy również sprawdzić, czy wybrana przez firmę domena nie jest już przez kogoś używana — przestrzega Rafał Myrta.

Następnym elementem tworzenia e-biznesu jest wybór serwera. Najlepie dzierżawić go od jednego z providerów.

— Warto podkreślić, że ceny serwerów wirtualnych, wskutek rosnącej konkurencji, są niskie i na pewno koszt wynajęcia będzie niższy niż zakup, podłączenie i administrowanie serwera na własną rękę — zauważa Rafał Myrta.

Takie rozwiązanie posiada dodatkowo tę zaletę, że nie obciąża własnego łącza i daje szybkie połączenie z Internetem.

— Provider dba również o bezpieczeństwo witryny — dodaje Aleksander Czarnowski.

Jak ważny jest kształt graficzny firmowej strony WWW i jej funkcjonalność, nie trzeba nikogo przekonywać. Oprócz przyjętej konwencji witryny i jej atrakcyjności graficznej, ważna jest także przejrzystość prezentowanych treści.

— W poradnikach marketingowych podkreśla się, że tańsze jest utrzymanie klienta niż szukanie nowego. Ta zasada tak samo sprawdza się w Internecie — zauważa Rafał Myrta.

By zyskać i utrzymać klientów należy zbudować wiarygodność firmy. Wpływają na to nawet drobne czynniki, jak umieszczenie adresu i telefonu siedziby. Dobrze jest również zamieścić parę słów o samym przedsięwzięciu.

Bez reklamy, bez szans

Zakończenie działań technicznych nie kończy całej pracy związanej z uruchomieniem e-firmy.

— Dopiero w tym momencie zaczyna się konkretna praca —uważa Aleksander Czarnowski.

Należy, przede wszystkim, zająć się promocją nowego e-biznesu. Przedsięwzięcie, które nie zostanie przedstawione szerokiej grupie klientów, można uznać za nie istniejące. Działania promocyjne e-firmy nie zawsze wymagają wysokich nakładów finansowych.

— Istnieją możliwości darmowej reklamy w Internecie, która jeżeli tylko jest dobrze wykorzystywana, może przynieść świetny rezultat — sumuje Rafał Myrta.

Można na przykład wykorzystać tzw. bannery, indeksować własna stronę w serwisach wyszukiwawczych, czy informować o nowej firmie na listach dyskusyjnych.

Grzegorz Zięba

g.zieba.@pb.pl tel. (22) 611-62-17

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Zięba

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sieciowy biznes plan musi być precyzyjny