Siedem milionów osób na Jarmarku św. Dominika w Gdańsku

DI, PAP
opublikowano: 17-08-2014, 19:54

Prawie siedem milionów osób odwiedziło zakończony w niedzielę w Gdańsku 754. Jarmark św. Dominika. Ta najstarsza impreza handlowo-kulturalna w Polsce oraz jedna z największych w Europie trwała trzy tygodnie.

Oficjalna ceremonia zakończenia jarmarku odbyła się w niedzielę po południu na ul. Długi Targ. Zostały m.in. wręczone nagrody za najciekawsze produkty jarmarku.

Joanna Czauderna-Szreter z Międzynarodowych Targów Gdańskich, które od 1996 r. są głównym organizatorem jarmarku poinformowała PAP, że w tym roku po raz pierwszy przyznane zostały dwie nagrody Grand Prix na najbardziej atrakcyjną ofertę jarmarku - jedna w kategorii produkt rzemieślniczy, a druga - produkt spożywczy.

Nagrodę Grand Prix w kategorii najciekawszy produkt rzemieślniczy otrzymała firma Silver Aqua z Gdańska za ręcznie malowane torby. Wyróżnienia w tej kategorii dostało dwóch wystawców: Creative Studio Malutka Ket z Ukrainy za skarpeciaki, czyli zabawki - przytulanki wykonane ze skarpetek, i Zakład że 3Miasto z Gdańska za własnoręcznie zaprojektowane i wykonane gadżety z grafiką wykorzystującą skojarzenia związane z Trójmiastem, np. kubki, koszulki z napisami: falowiec, dźwignij się, może nad morze.

Nagrodę Grand Prix w kategorii najciekawszy produkt spożywczy otrzymał Czekoladowy Warsztat z Łomianek k. Warszawy za czekoladową narzędziownię, czyli wykonane ze stuprocentowej czekolady narzędzia typu klucze francuskie, młotki, śrubokręty i zębatki. Wyróżnienie w tej kategorii otrzymała Żuławska Zagroda z Laskowic Wielkich za kiszone ogórki i buraki ćwikłowe pochodzące z własnych upraw i przygotowywane według oryginalnej domowej receptury.

Czauderna-Szreter oceniła, że jedną z głównych atrakcji tegorocznego jarmarku, które przyczyniły się do wzrostu liczby zwiedzających, było gdańskie koło widokowe. Największe w Europie mobilne koło widokowe o wysokości 55 metrów ustawiono na Wyspie Spichrzów; w grodzie nad Motławą pozostanie ono do 7 września.

Podczas trwającego od 26 lipca jarmarku w centrum miasta działało ponad tysiąc stoisk gastronomicznych oraz z wyrobami rzemieślniczymi, artystycznymi i kolekcjonerskimi. W imprezie uczestniczyli kupcy z 12 krajów. Odbyło się ponad 200 imprez - koncertów i spektakli.

W niedzielę wieczorem, na zakończenie jarmarku, na scenie na Targu Węglowym ma się odbyć koncert m.in. Natalii Natu Przybysz oraz pokaz sztucznych ogni.

Tradycja Jarmarku św. Dominika sięga 1260 r., kiedy to papież Aleksander IV zezwolił gdańskim dominikanom na udzielanie studniowych odpustów w dniu święta ich założyciela. Tej religijnej ceremonii towarzyszył jarmark. Na sierpniowe święto do gdańskiego portu zawijało ponad 400 okrętów z całej Europy. Odbywający się przez wieki w Gdańsku Jarmark św. Dominika miał przerwę po II wojnie światowej. Impreza została reaktywowana w 1972 roku. W ostatnich latach jarmark każdego roku odwiedzało ok. 6 milionów osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane