Skoda wysunęła się na trzecie miejsce

Paweł Janas
08-02-2001, 00:00

Skoda wysunęła się na trzecie miejsce

W styczniu do klientów trafiło około 31 tys. samochodów

W styczniu sprzedano około 31 tys. samochodów osobowych, o ponad 8 tys. mniej niż w tym samym miesiącu 2000 r. — wynika z wstępnych szacunków. Są jednak producenci, którzy mają powody do zadowolenia. Na trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się marek wysunęła się Skoda.

W styczniu sprzedano w Polsce około 31 tys. aut osobowych, wobec 39,2 tys. w styczniu ubiegłego roku — twierdzi pragnący zachować anonimowość przedstawiciel branży motoryzacyjnej. Styczeń przyniósł również zmiany w rankingu najlepiej sprzedających się marek. Na trzecie miejsce — po Fiacie i Daewoo — wysunęła się Skoda, dystansując Opla. Do klientów trafiło 4317 aut tego producenta, tymczasem Opel sprzedał jedynie 1726 aut. Skoda zanotowała jednocześnie wzrost sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2000 r. aż o 1479 sztuk.

Tracą liderzy

Według pierwszych nieoficjalnych szacunków, FIAT sprzedał w styczniu około 8,8 tys. samochodów wobec blisko 14 tys. w tym samym miesiącu 2000 r. Jeśli dane te się potwierdzą, oznaczałoby to spadek większy niż szacowane przez FIAT Auto Poland 27-30 proc. Firma na razie nie ujawnia oficjalnych wyników za styczeń, chociaż jej przedstawiciele przyznają, że sytuacja jest dramatyczna.

Drugie w zestawieniu Daewoo-FSO sprzedało w styczniu 5620 aut osobowych, czyli o ponad 2 tys. mniej niż w takim samym okresie roku 2000. Plany na ten rok zakładają sprzedaż na krajowym rynku 101 tys. aut, jedynie około 6 tys. mniej niż w 2000 r. Nadal podstawą sprzedaży ma być Matiz (ponad 40 tys.) oraz Lanos (30 tys.).

Przedstawiciele Daewoo twierdzą, że założenia te są realistyczne. Zapewniają także, że na wielkość produkcji nie będzie miała wpływu planowana na Żeraniu redukcja zatrudnienia około 1300 osób.

— Aż 41 proc. stanowią pracownicy umysłowi. Planowane zwolnienia obejmą głównie tę grupę, a nie pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji — mówi Franciszek Piotrowski z NSZZ Solidarność Daewoo-FSO.

Dramatycznie wygląda sytuacja Forda, który w styczniu 2000 r. był na piątej pozycji z 1669 sprzedanymi pojazdami. W tym roku sprzedał zaledwie 875 aut.

Wzrost sprzedaży oprócz Skody odnotowały natomiast firmy francuskie: Renault i Peugeot. Ta pierwsza znalazła nabywców na 1737 aut, o 276 sztuk więcej niż w styczniu 2000 r. Peugeot sprzedał 1615 samochodów, o 385 więcej niż w takim samym okresie 2000 r.

Mylący styczeń

Zdaniem wielu analityków i przedstawicieli branży, styczeń nie jest miarodajny, jeśli chodzi o ocenę tegorocznego rynku. Wiele firm, które notowały wzrost sprzedaży, w znacznej mierze zawdzięcza to ofensywnie prowadzonym akcjom promującym zakup aut z rocznika 2000. Niemal każdy oferował kilkutysięczny rabat. Niektóre firmy, jak na przykład Skoda, dodawały do zakupionego modelu bezpłatne ubezpieczenia i komplet opon zimowych.

— W styczniu mieliśmy do czynienia z prawdziwą bitwą o klienta. W ubiegłym roku rabatami na samochody z poprzedniego rocznika rywalizowały głównie FIAT i Daewoo. W tym roku do gry przystąpili już wszyscy — twierdzi Paweł Kosmala, dyrektor ds. sprzedaży Daewoo-FSO.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Skoda wysunęła się na trzecie miejsce