Skoki na parkiecie zbożowym

Weronika Kosmala
opublikowano: 04-05-2015, 00:00

Chociaż surowce z rynku rolnego notowały ostatnio spadki, osłabienie dolara podniosło ich ceny nawet o kilka procent.

Wahania na rynkach towarowych wywołać może nawet kilka podmuchów chłodniejszego powietrza. W ubiegłym tygodniu to jednak nie zmienność pogody odwróciła kierunek trendów, ale nowa sytuacja na rynku walutowym. Jeszcze tydzień temu dla cen pszenicy przewidywano coraz głębsze spadki związane z opadami w centralnej i południowej części USA. Jeszcze we wtorek analitycy mieli powody do satysfakcji z prognoz, ale następne dni przyniosły wzrost o 3 proc. w stosunku do poziomu z poniedziałku. Znaczenie kursu dolara jest dla tych rynków kluczowe dlatego, że głównym graczem są właśnie Stany Zjednoczone, będące największym producentem kukurydzy i soi, a także największym eksporterem pszenicy. Kiedy więc wyniki zielonej waluty są coraz bardziej czerwone, kupowanie lokalnej produkcji bardziej się zagranicznym inwestorom opłaca. Dla uczestników rynkukontaktów terminowych to jednak kolejna lekcja o tym, że odbicia możliwe są nawet przy sprzyjającej pogodzie. W zaledwie trzy dni od zeszłego poniedziałku kukurydza zdążyła zyskać na wartości 1 proc., a soja 2 proc. Pomimo że zmiana może się wydawać niewielka, nastroje zmieniły się znacząco — pytanie tylko, na jak długo. Cenom kukurydzy zagrażają pozytywne prognozy związane z przyspieszonym siewem w zeszłym tygodniu, a cenom pszenicy ogólne polepszenie warunków upraw. Rolnicy natomiast obawiać się mogą obserwowanej na liściach w Kansas tzw. rdzy pszenicy ozimej, której zdarzało się już uszczuplić plony nawet o kilkadziesiąt procent. Wzrostowy trend jeszcze przez jakiś czas może się utrzymać dla cen soi — trzecim producentem tej oleistej rośliny jest Argentyna, a tamtejszemu handlowi zagrażają portowe strajki. Zmiany z zeszłego tygodnia pokazują więc, że rytm na parkiecie rolnych surowców nadawać mogą w różnym stopniu tak siła wiatru, jak siła dolara, a nawet siła związków zawodowych w Ameryce Południowej. © Ⓟ

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Weronika Kosmala

Polecane