Skuteczne zarządzanie przez wartości

Radosław Toporek, dyrektor HR w TDJ
opublikowano: 09-12-2018, 22:00

W ostatnich latach sytuacja bardzo się zmieniła i obecnie mamy do czynienia, w bezprecedensowej skali, z rynkiem pracownika.

Pracodawca musi umieć odpowiedzieć na jego oczekiwania, a najlepiej — zaproponować coś więcej. Dobrze jest więc zadać sobie pytanie, jak budować przewagę konkurencyjną, by przyciągać do firmy i zatrzymać najlepszych specjalistów?

Wyróżnikiem TDJ, rodzinnej firmy inwestycyjnej, są wartości i kultura organizacyjna zbudowana na ich fundamencie. W firmie z ponad 40-letnią tradycją odczuwalne jest poszanowanie tradycji. To, gdzie jesteśmy, kim jesteśmy, w jakim biznesowym miejscu jesteśmy — jest wynikiem tego, co zostało wypracowane przez lata. Na co dzień istotne znaczenie, na równi z tym, co robimy, ma to, „jak” robimy. Postępujemy tak z głębokim przekonaniem, począwszy od top managementu, na wyborze partnerów kończąc. W TDJ wprowadzanych jest wiele rozwiązań promujących i nagradzających za pracę opartą na wartościach.

Jak skutecznie zarządzać przez wartości? Istnieje wiele przedsiębiorstw, w których o wartościach się mówi. Wiarygodne okazują się jednak tylko te, które działają zgodnie z nimi. Wbrew pozorom nie jest ich tak wiele. Dla większość firm, zwłaszcza w Polsce, wartości są tylko wzniosłym hasłem, które nie przekłada się na codzienne życie firmy. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest wiele — od uwarunkowań historycznych począwszy, przez brak pozytywnych wzorców, hierarchicznystyl zarządzania, na pionowej i sztywnej strukturze kończąc.

Tymczasem firmy dbające nie tylko o realizację celów biznesowych, to, ”co” robią, mogą przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników na stałe. To, „jak” realizują zadania, ma równie ważne znaczenie. Aby poprawić wyniki finansowe, nie wystarczy już tylko stawiać podwładnym cele, za które otrzymają dodatkowy bonus. Warto tworzyć takie realia, w których realizowanie strategii firmy poprzez codzienne działania sprawiać będzie przyjemność, wewnętrzną satysfakcję pracowników, a przyjazne środowisko pracy, oparte na szacunku do drugiej osoby, będzie budowało wyjątkową atmosferę i wspierało dobrą jakość pracy Takie warunki zapewni jedynie organizacja o trwałej, opartej na wartościach kulturze organizacyjnej.

Budowa takiej organizacji wymaga głębokiego przekonania wśród wszystkich pracowników, a zwłaszcza kadry menedżerskiej, że aby rozwijać tego typu postawy, należy zacząć od siebie. Zgodnie z zasadą, że przykład idzie z góry — właściciele, top managerowie powinni być ambasadorami krzewionych wartości. Inspirują wtedy pozostałych członków zespołu. Praca nad sobą, zmiana własnych postaw to niełatwe, czasochłonne działanie. Dlatego w TDJ we współpracy z Jackiem Santorskim i jego zespołem prowadzony jest program TDJ Growth Academy, na który składają się moduły oparte na kluczowych dla firmy wartościach. Praca z managerami przynieść ma owoce w postaci narzędzi merytorycznych, co pozwoli skuteczniej wcielać w życie określone postawy. Rozwijamy się, realizujemy cele biznesowe, jednocześnie dbając o jakość współpracy, rozmawiając ze sobą, dzieląc się odpowiedzialnością. Wszystkie te aspekty są dla nas niezwykle ważne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Toporek, dyrektor HR w TDJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu