Skuteczność menedżeranie zależy od jego płci

Dorota Czerwińska
opublikowano: 24-10-2011, 00:00

Mężczyźni i kobiety kierują tak samo sprawnie za różną płacę

W potocznej świadomości utrzymuje się podział zawodów na męskie i kobiece, a większość z posadą kierownika utożsamia mężczyznę. Firma Diners Club Polska w ramach programu Talent Club przeprowadziła badanie „Wojna płci”, w którym wzięło udział 520 menedżerów, w tym 52 proc. kobiet.

Kobiet kierowników jest sporo, ale częściej w małych i średnich firmach niż w korporacjach. Skoro jest ich coraz więcej i najwyraźniej dobrze sobie radzą ze swoimi obowiązkami, to pogląd o męskim świecie menedżerów można włożyć między bajki.

Płeć i styl

Zdaniem 63 proc. badanych płeć nie wpływa na skuteczność, efektywność i jakość pracy menedżera. Ale częściej mówią tak kobiety. Nie oznacza to jednak, jak podkreśla dr Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego, że respondenci nie dostrzegają różnic między stylem pracy kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych.

— Ankietowani w większości mówili, że menedżerki są dokładniejsze i bardziej nastawione na współpracę z ludźmi, a także częściej dostrzegają u innych emocje. Natomiast menedżerowie są bardziej bezwzględni w dążeniu do celu, szybciej podejmują decyzje, mają lepiej rozwinięte zdolności przywódcze i są bardziej skłonni do ryzyka — wyjaśnia dr Anna Wilk.

Co jednak ciekawe, zdaniem menedżerów żadna z tych cech nie decyduje, czy ktoś dobrze pełni funkcję kierowniczą. Aż 78 proc. badanych uznaje, że różnice między płciami są, ale nie na tyle istotne, by wpływać na jakość i skuteczność pracy menedżera czy menedżerki.

— Umiejętność dobrego zarządzania zespołem o wiele bardziej niż od płci zależy od sposobu pracy i umiejętności interpersonalnych, takich jak zachęcanie podwładnych do kreatywnego myślenia i pozostawianie im swobody w sposobie wykonywania obowiązków — twierdzi socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Płeć i płaca

Skoro sami kierownicy uważają, że kobiety i mężczyźni mają predyspozycje do skutecznego pełnienia funkcji kierowniczych, to nie ma powodu, by nadal kierować się stereotypem o wyższości jednej płci nad drugą. Tymczasem aż 67 proc. badanych, niezależnie od płci, przyznało, że menedżerki zarabiają mniej. O tym, że zarobki kobiet i mężczyzn na porównywalnych stanowiskach powinny być jednakowe, mówi jednak 96 proc. menedżerek, ale tylko 87 proc. menedżerów.

— Zarządy spółek i najwyższe stanowiska kierownicze są nadal zdominowane przez mężczyzn. Co najmniej 200 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej dwukrotnie częściej trafia do kieszeni panów — twierdzi Małgorzata Rusewicz z PKPP Lewiatan. Jej zdaniem różnica w zarobkach wynika nie tylko ze stereotypów, zahamowań kobiet, ale także z luki w monitoringu — nie ma systemów nadzoru wysokości płac. To sprawia, że nieprawidłowości nie są w porę wykrywane. Badani dostrzegają także problem awansu kobiet. 58 proc. uważa, że mają one mniejsze szanse, chociaż są lepiej wykształcone. Zdaniem ankietowanych na awans kobiet wpływają: zaangażowanie w pracę, wykształcenie, umiejętność komunikowania się i dobra opinia w środowisku zawodowym. Mężczyźni zaś awansują dzięki dyspozycyjności, znajomościom, umiejętności podejmowania ryzyka i wcześniejszym sukcesom zawodowym.

— Miarą kompetencji powinna być efektywność. Przecież to za nią firmy płacą pracownikom. Musi się to odnosić również do menedżerów — komentuje Arkadiusz Świderski z firmy headhunterskiej Morgan Brown Group.

Twierdzi, że kryzys pokazał, iż „żołnierski styl zarządzania” silną ręką się nie sprawdził. Lepszy jest demokratyczny z otwartą komunikacją. Specjalista radzi też, by kobiety nie bały się podejmować trudniejszych zadań, co spowoduje, że będą bardziej zauważane w firmach. Apeluje również, żeby zadbały o swój wizerunek.

— Życiorysy zawodowe kobiet są dużo skromniejsze niż mężczyzn. Panie nie chwalą się tak jak oni swoimi osiągnięciami. Warto także, by zadbały o swój wizerunek w portalach społecznościowych — podpowiada Arkadiusz Świderski.

63 proc. Taki odsetek badanych przez Diners Club Polska uważa, że efektywność, skutecznośc i jakość pracy menedżera nie zależy o jego płci. Ale częściej mówiły tak kobiety.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu