Słabo z polską innowacyjnością

MAG
opublikowano: 19-01-2012, 00:00

Barometr GE obnaża słabe strony Polski. Odstajemy od świata. Ale widać poprawę.

Polska jest najmniej innowacyjnym rynkiem — wynika z badania GE Global Innovation Barometer, w którym wzięło udział 2,8 tys. dyrektorów wyższego szczebla z 22 krajów. Ponad 60 proc. ze 100 respondentów z Polski uznało naszą reputację w tym zakresie za bardzo słabą lub raczej słabą. Lepiej jest we wszystkich innych badanych krajach, m.in. w Republice Południowej Afryki, Algierii, Meksyku, Rosji czy Turcji. Złe zdanie o polskiej innowacyjności mają nie tylko reprezentanci firm, które tu działają. Respondenci wymieniali po trzy kraje, które uważają za najlepsze dla innowacji. Polska nie pojawia się w grupie 25 krajów, choć są tu na przykład Turcja (2 proc. głosów), Arabia Saudyjska (1 proc.) czy Rosja (1 proc.). Najwięcej, 64 proc., zdobyły USA, potem Niemcy (48 proc.), Japonia (43 proc.) i Chiny (37 proc.). Ankietowani oceniali też, czy otoczenie sprzyja innowacyjności. Brano pod uwagę m.in. poziom i efektywność wsparcia rządowego, ochronę własności intelektualnej czy wsparcie inwestorów prywatnych. Polska należy tu do niechlubnej grupy (z Japonią, Rosją i Francją), gdzie warunki są uznane za negatywne. Najwyższe noty zebrały Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Szwecja.

— Nie mamy imponujących osiągnięć w zakresie innowacji na rynkach międzynarodowych, choć wynika to z opóźnienia, które mamy względem dojrzałych gospodarek, takich jak choćby USA czy Izrael. Mamy natomiast wybitne osiągnięcia Polaków rozpoznawane na arenie międzynarodowej, w dużej mierze (choć nie jedynie) w szeroko rozumianej biotechnologii. Od dwóch lat wyraźniej mówimy na rynku międzynarodowym o swoich osiągnięciach i powoli zaczyna przynosić to efekty — uważa Piotr Kwiatek, dyrektor ds. rozwoju w Nickel Technology Park Poznań.

Pocieszające jest, że w ostatnich pięciu latach zmieniło się nad Wisłą na lepsze: aż 93 proc. respondentów zauważyło poprawę, podczas gdy np. w USA — tylko 50 proc. Zagrożeniem dla innowacyjności jest kryzys. Ankietowani są zgodni: firmy są ostrożniejsze, kładą nacisk na procesy, które gwarantują zwyżki, mają utrudniony dostęp do prywatnych i publicznych funduszy oraz funduszy venture capital. W 56 proc. firm spadły wydatki na R&D. Respondenci zauważają też pozytywne zmiany na świecie. Uważają, że młodzi ludzie są otwarci na innowacje, opinia publiczna rozumie ich wagę, łatwiej jest znaleźć partnerów wśród uniwersytetów, dużo daje PPP. Gorzej oceniana jest działalność rządów: 52 proc. osób twierdzi, że rządowe wsparcie nie jest dobrze zorganizowane i koordynowane, a 47 proc., że wkład państwowy nie jest wystarczający.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy