Śląski samorząd kupi cztery nowoczesne pociągi za blisko 90 mln zł

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 27-07-2006, 14:31

Za dwa lata na najbardziej uczęszczanych trasach kolejowych woj. śląskiego pojawią się cztery nowoczesne, klimatyzowane pociągi (tzw. Elektryczne Zespoły Trakcyjne), kupione kosztem blisko 90 mln zł przez samorząd woj. śląskiego.

Za dwa lata na najbardziej uczęszczanych trasach kolejowych woj. śląskiego pojawią się cztery nowoczesne, klimatyzowane pociągi (tzw. Elektryczne Zespoły Trakcyjne), kupione kosztem blisko 90 mln zł przez samorząd woj. śląskiego.

W czwartek zarząd województwa podpisał umowę w tej sprawie z dostawcą składów, szwajcarską firmą Stadler. Pierwszy pociąg zostanie oddany do eksploatacji w czerwcu 2008 roku, następne w kolejnych czterech miesiącach.

äChcemy, aby te pociągi stały się zaczątkiem szybkiej kolei miejskiej, która mogłaby poprawić komunikację na tych trasach kolejowych, z których korzysta najwięcej pasażerówö ľ powiedział po podpisaniu kontraktu wicemarszałek woj. śląskiego, Wiesław Maras.

Prawdopodobnie pociągi będą kursować między Bielskiem-Białą a Częstochową oraz Tychami a Sosnowcem. Obydwie trasy wiodą przez Katowice, które mogą być centrum przesiadkowym. Pociąg Tychy- Sosnowiec mógłby kursować wahadłowo, np. co pół godziny.

W przyszłości, gdy na torach pojawią się kolejne nowoczesne pociągi oraz nastąpi modernizacja infrastruktury, samorząd myśli o stworzeniu szybkiej, kursującej wahadłowo kolei miejskiej, łączącej np. Katowice z Gliwicami oraz Tychy z Sosnowcem i Dąbrową Górniczą. Potrzeba do tego kilkunastu pociągów.

Maras przyznał, że cztery pierwsze pociągi to kropla w morzu potrzeb. W woj. śląskim funkcjonuje w sumie 550 połączeń, obsługiwanych przez 180 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych.

Kupione przez samorząd pociągi to czteroczłonowe składy o długości 74 metrów, klimatyzowane, niskopodłogowe i dobrze wyciszone. Mogą rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę; najczęściej jeżdżą z szybkością ok. 120 kilometrów. Każdy skład mieści ok. 500 pasażerów, w tym 180 na miejscach siedzących. Wnętrze pociągu jest monitorowane kamerami.

Do zakupu nowoczesnych pociągów zarząd woj. śląskiego przymierzał się od dwóch lat, kiedy woj. śląskie i mazowieckie zawarły porozumienie o współpracy przy zakupie pojazdów szynowych w latach 2004-2007 ľ 10 dla mazowieckiego i 4 dla śląskiego.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przez prawie dwa lata trwały procedury przetargowe, które dwukrotnie unieważniano ze względów formalnych. W grudniu 2005 r. wszczęto kolejne postępowanie, tym razem w trybie negocjacji, bez ogłoszenia. Zgodził się na to Urząd Zamówień Publicznych (UZP), który w czerwcu tego roku zaakceptował również zawarcie umowy na dostawę pociągów przed ostatecznym rozstrzygnięciem złożonych protestów. Kontrola UZP nie wykazała nieprawidłowości w postępowaniu.

Przedstawiciele zarządu województwa są przekonani, że stworzenie konkurencyjnej wobec transportu samochodowego i komunikacji autobusowej oferty przejazdu między największymi ośrodkami aglomeracji, skłoni pasażerów do korzystania z kolei, a jednocześnie zapewni rozwój tego środka komunikacji.

Samorząd województwa w tym roku dopłaca do przewozów kolejowych w regionie 70,2 mln zł. Chce on nadal finansować modernizację taboru i kupować usługi przewozowe, oczekuje jednak od PKP takiej modernizacji istniejącej infrastruktury, która pozwoli na funkcjonowanie szybkiej kolei.

Chodzi przede wszystkim o niezbędne remonty w tych miejscach sieci PKP, gdzie pociągi muszą zwalniać nawet do 15 km na godzinę. Takie tempo wielu pasażerów zniechęca do podróży. Potrzeba też inwestycji np. w nowe przystanki kolejowe, często w miejsce tych stacji, które w przeszłości zlikwidowano.

Oprócz inwestycji samorządu województwa, także PKP we własnym zakresie modernizują tabor. W kwietniu trasą Warszawa-Katowice przejechał pierwszy gruntownie zmodernizowany pociąg, przeznaczony dla linii regionalnych na Śląsku.

W ciągu kilku lat na trasy w całym kraju wyruszy 75 takich pojazdów. Będą kursowały na trasach, cieszących się największym powodzeniem pasażerów. Koszt inwestycji to 164 mln zł brutto. Do końca tego roku w trasy wyjedzie 45 takich pojazdów, w 2007 roku kolejnych 30 pociągów. Inwestycja finansowana jest głównie ze środków UE.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane