ŚLĄSKIE

WK
opublikowano: 25-01-2011, 00:00

Liczba ludności (mln) 4,6

Udział województwa w PKB (proc.) 13,2

Średnia płaca (zł) 3575,2

Zarejestrowani bezrobotni (tys.) 174,4

Stopa bezrobocia (proc.) 9,6

Zarejestrowane podmioty gospodarcze (tys.) 442,0

Nowe podmioty gospodarcze zarejestrowane I-VI 2010 (tys.) 24,8

Nakłady inwestycyjne (mld zł) 28,4

Liderzy i ich Punktacja

1 Rafako 100,000

2 Jastrzębska Spółka Węglowa 87,090

3 Grupa Żywiec Browar w Żywcu 82,608

4 ZPC Mieszko 81,506

5 CMC Zawiercie 80,430

6 Jurajska Spółdzielnia Pracy 74,795

7 Ceramika Pilch w Jasienicy 74,667

8 KWK Mysłowice-Wesoła KHW 71,721

9 TRW Polska 71,491

10 Zakład Produkcji Spożywczej JAMAR Szczepaniak 70,441

1Raciborska Fabryka Kotłów Rafako istnieje od 1949 r. Firma zatrudnia obecnie 1900 osób i zajmuje się m.in. produkcją kotłów, elementów kotłowych i generalną realizacją bloków energetycznych.

Mariusz Różacki

prezes Rafako

Pracuję w Rafako od sześciu lat. Przez ten czas w firmie zaszły istotne zmiany: pięciokrotnie udało się nam zwiększyć wartość sprzedaży. Jeśli chodzi o produkcję kotłową, to większość naszych najważniejszych zleceń pochodzi z Polski, ale wciąż 90 proc. produkcji eksportujemy. Sprzedajemy nie tylko gotowe produkty, ale także technologie, które opracowujemy w naszej fabryce. Kładziemy duży nacisk na innowacyjność, bo wciąż chcemy być w czołówce. Dlatego otworzyliśmy wraz z samorządem szkołę, która kształci przyszłych specjalistów z tej branży. Współpracujemy także z czterema uczelniami wyższymi w celach badawczo- -rozwojowych. Chcemy uczestniczyć w rozbudowie polskiej energetyki. Docelowo chcemy także zająć się energetyką jądrową.

2Jastrzębska Spółka Węglowa powstała w 1993 r. jako jedna z 7 spółek skupiających polskie kopalnie. Zatrudnia 22,6 tys. osób, pracujących w pięciu kopalniach zbudowanych w latach 1963-94.

Jarosław Zagórowski

prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej

Nasza spółka jest uzależniona od koniunktury światowej, która sprzyjała nam w ostatnich latach. Momentem przełomowym okazał się rok 2009. Kryzys ukazał nasze słabości. Wtedy zrozumieliśmy, że nie jesteśmy skazani na wieczny sukces i że nie możemy liczyć na wsparcie zewnętrzne. Zaczęliśmy więc podchodzić do biznesu w inny sposób. Dlatego uruchamiamy nowe projekty, aby zdywersyfikować ofertę produktową. Przygotowujemy także spółkę do wejścia na giełdę, co otworzyłoby nam nowe możliwości. Jesteśmy dużym pracodawcą, dlatego czujemy się odpowiedzialni za lokalną społeczność. Uczestniczymy głównie w akcjach wspierających dzieci z ubogich rodzin i kluby sportowe, które prowadzą zajęcia z młodzieżą. Staramy się też pomagać tam gdzie pomoc jest potrzebna nagle, jak w przypadku ostatniej powodzi.

3Grupa Żywiec jest jednym z czołowych producentów piwa w Polsce. Warzy je w browarach w Żywcu, Warce, Elblągu, Leżajsku i Cieszynie. W całej grupie zatrudnionych jest ponad 6 tys. osób.

Sebastian Tołwiński

rzecznik Grupy Żywiec

Na rozwój firmy, której prezesem jest Xavier Belison (na zdjęciu) najbardziej wpłynęło przejęcie jej udziałów w 1994 r. przez koncern Heineken — największego producenta piwa w Europie i trzeciego na świecie. Mamy dostęp do technologii, metod zarządzania i dystrybucji oraz całego know-how tego wielkiego koncernu. Z drugiej strony spółka nie została pozbawiona piwnego dziedzictwa sięgającego 1846 r. i zachowała swoje najważniejsze marki. W Grupie Żywiec chęć wspierania lokalnych społeczności wynika z naszej filozofii koegzystencji. Chcemy pomagać regionom i małym miastom, bo w nich żyją ze swoimi rodzinami pracownicy naszych pięciu browarów i ponad 60 oddziałów handlowych w całej Polsce. Ludzie, których ojcowie i dziadkowie w wielu przypadkach warzyli te same piwa. Ludzie, którzy reprezentowali nasze piwa w sklepach przez całe swoje zawodowe życie. To nasz sposób na podziękowanie za ich zaangażowanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy