Śląskie: protest związkowców przeciw podwyżce cen biletów KZK GOP

PAP
opublikowano: 22-02-2013, 12:12

Akcję zapowiadającą protest przeciw podwyżkom cen biletów komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej przeprowadzili w piątek w Chorzowie związkowcy z Sierpnia 80. Z początkiem marca bilety zdrożeją średnio o 8 proc.

Podwyżkę wprowadza organizator komunikacji – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Związkowcy z Sierpnia 80 sprzeciwiają się podwyżce. W piątek na chorzowskim rynku, a potem w kursującym stamtąd w stronę Katowic tramwaju linii 20, zachęcali mieszkańców do zaangażowania się w ich działania. 7 marca zamierzają w ramach "obywatelskiego nieposłuszeństwa” jeździć komunikacją nie kasując biletów oraz złożyć petycję do prezydenta Katowic.

Podobny protest przeciw podwyżkom w komunikacji Sierpień 80 współorganizował już m.in. w styczniu w Poznaniu. Podwyżki wprowadzono tam z początkiem roku, po wcześniejszym odrzuceniu obywatelskiego projektu w sprawie zamrożenia cen komunikacji, pod którym podpisało się ponad 16 tys. osób. Kontrolerzy podczas manifestacji w poznańskich tramwajach nie sprawdzali biletów.

Następny taki „bojkot wysokich kosztów przejazdu” Sierpień chce przeprowadzić 7 marca w Chorzowie i Katowicach. „Wraz z podwyżkami cen biletów (…) wszyscy dostaniemy po kieszeniach. Tymczasem zarobki nie rosną lub rosną zbyt wolno, by pokryć wciąż rosnące koszty życia. Trzeba zmienić filozofię władz tworzących KZK GOP i powiedzieć stop podwyżkom” - zaznaczył Patryk Kosela z Sierpnia 80.

„Podwyższanie kosztów przejazdu autobusami i tramwajami nie tylko nie poprawia finansów, ale działa na ich niekorzyść. I albo włodarze miast to zrozumieją, albo będą działać nie tylko na niekorzyść podróżnych, ale i KZK GOP” - dodał Kosela.

Związkowcy powołują się na dane, według których wpływy z biletów spadają i już tylko w ok. 40 proc. pokrywają koszty komunikacji w regionie. Wskazują też, że po ubiegłorocznych podwyżkach biletów wpływy KZK GOP spadły o 8 mln zł.

Sierpień 80 postuluje wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej powołując się na przykład belgijskiego miasta Hasselt. Jak akcentują związkowcy, mimo wprowadzenia tam w 1997 r. bezpłatnej komunikacji i jednoczesnego zwiększenia liczby autobusów, miasto oszczędza m.in. nie budując dodatkowych dróg i parkingów, rzadziej naprawiając infrastrukturę drogową czy zmniejszając biurokrację związaną z dystrybucją i kontrolą biletów.

Zgodnie wprowadzaną od 1 marca nową taryfą KZK GOP normalny bilet na jedno miasto (lub ważny przez 15 minut) zdrożeje w aglomeracji katowickiej z 3,00 zł na 3,20 zł, na dwa miasta (lub ważny przez 30 minut) z 3,60 zł na 3,80 zł, a na trzy i więcej miast (lub ważny przez godzinę) - z 4,40 zł na 4,80 zł. 4,80 zł będą kosztowały też bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach i tramwajach.

W przyjętych w 2011 r. nowych zasadach polityki taryfowej KZK GOP wskazano m.in. że wydatki na przewozy w latach 2008-2011 wzrosły ok. 21,7 proc. i były w tym czasie wyższe od inflacji o 10,8 proc. Jednocześnie w ubiegłorocznym dokumencie wskazano, że spada liczba przejazdów miejskim transportem zbiorowym – na terenie KZK GOP w latach 2008-2011 o 12,8 proc.

W rezultacie zmienia się struktura finansowania komunikacji publicznej – w 2008 r. dochody z biletów pokrywały 50,2 proc. wydatków KZK GOP, a w 2011 r. - 43,6 proc. Resztę dokładają gminy.

KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzy go 26 gmin; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Bilety KZK GOP obowiązują również na terenie sąsiedniego związku – MZKP w Tarnowskich Górach tworzonego przez 9 gmin przylegających do aglomeracji katowickiej od północy.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane