Śląskie: w drugim kwartale ruszą inwestycje tramwajowe

PAP
opublikowano: 02-01-2012, 14:24

Remonty 46 km torów w 6 miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów - zakłada wart ok. 800 mln zł projekt przygotowywany w aglomeracji katowickiej. Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie planuje rozpoczęcie prac w drugim kwartale br.

Projekt pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano. 30 grudnia ub. roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę o jego dofinansowanie.

Jak poinformowali w poniedziałek w Chorzowie przedstawiciele Tramwajów, pierwsze prace na torach powinny rozpocząć się w drugim kwartale tego roku. Według prezesa spółki Tadeusza Freislera, pierwsza powinna ruszyć modernizacja ok. 2 km torowiska w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja.

Prócz tego, w ramach projektu przebudowywane będą fragmenty torowisk m.in. w Katowicach - przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego, w Zabrzu – wzdłuż ul. 3 Maja, w Chorzowie - wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej, w Rudzie Śląskiej - wzdłuż ul. Zabrzańskiej, w Sosnowcu – na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia.

Między Katowicami a Sosnowcem, w ciągu linii nr 15, na obecnym jednotorowym odcinku zostanie dobudowany drugi tor, co zwiększy przepustowość tego połączenia. W Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta odbudowane zostanie 2,5-kilometrowe torowisko linii nr 7, zdemontowane parę lat temu podczas remontu jezdni; zamiast wcześniejszych dwóch torów, będzie tam jeden. Projekt zakłada też modernizację łącznie 61 przystanków.

Wszystkie modernizacje torów (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają kosztować ok. 328 mln zł netto. Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów). Niezależnie od projektu, spółka planuje zakupy taboru używanego; za własne środki chce kupić ok. 25 wagonów jednokierunkowych np. typu E1 i kilku wagonów dwukierunkowych np. typu PT-8.

Przedsięwzięcie zakłada – prócz modernizacji komunikacji tramwajowej – inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto Tychy, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy – przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.

Planowana wartość projektu to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. całości kosztów). Dofinansowanie musi jeszcze zaakceptować Komisja Europejska. Przedstawiciele Tramwajów mają nadzieję, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2012 r.

Do końca lutego spółka zamierza rozstrzygnąć sposób sfinansowania wkładu własnego. Do ok. 12 mln zł środków własnych Tramwaje zamierzają dobrać 231 mln zł długoterminowego kredytu. Negocjują w tej sprawie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i bankami komercyjnymi. Zabezpieczeniem ma być długoterminowa umowa na usługi komunikacyjne w regionie oraz majątek wytworzony w ramach projektu.

Obecnie spółka na 27 zadań związanych z modernizacją torowisk w 15 przypadkach dysponuje pozwoleniami na budowę. Procedury przetargowe mają stopniowo ruszać w najbliższych miesiącach. Pierwsze dostawy nowych wozów planowane są na przełom 2013 i 2014 r. Pierwsze zmodernizowane tramwaje powinny pojawić się na torach przed końcem 2012 r. Harmonogram modernizacji torowisk przewiduje zakończenie prac do końca 2013 r., z możliwością przedłużenia do 12 miesięcy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane