SMG/KRC: 2 proc. Polaków rozważa możliwość założenia własnej firmy

Polska Agencja Prasowa SA
20-04-2005, 17:12

79 proc. dorosłych Polaków uważa, że młodzi ludzie powinni zakładać prywatne przedsiębiorstwa, ale tylko 2 proc. rozważa taką możliwość. Zaledwie 19 proc. dorosłych Polaków sądzi, iż w Polsce panuje dobry klimat do zakładania firm - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC.

79 proc. dorosłych Polaków uważa, że młodzi ludzie powinni zakładać prywatne przedsiębiorstwa, ale tylko 2 proc. rozważa taką możliwość. Zaledwie 19 proc. dorosłych Polaków sądzi, iż w Polsce panuje dobry klimat do zakładania firm - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC.

Instytut pytał Polaków o klimat, jaki - ich zdaniem - panuje wokół polskiej prywatnej przedsiębiorczości. Wyniki badań Instytut przekazał PAP w środę. Badania prowadzono w ramach społecznej kampanii "Postaw na swoim! - przedsiębiorczość", prowadzonej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA).

Z ankiety Instytutu wynika, że - zdaniem 61 proc. badanych - w Polsce powinno być więcej przedsiębiorstw prywatnych; przeciwnego zdania jest 20 proc. Polaków, tyle samo nie ma na ten temat opinii.

Tylko co piąty uczestnik badania zwraca uwagę, że w Polsce panuje dobry klimat do zakładania firm. Z tą tezą nie zgadza się jednak zdecydowana większość właścicieli prywatnych firm.

"Taki stan rzeczy wzmacnia tylko wniosek o braku dobrego klimatu dla tworzenia firm w Polsce" - uważa prezes IAA Paweł Kowalewski. "Przecież to właśnie ci, którzy prowadzą już firmy, wiedzą z doświadczenia, z czym trzeba borykać się, aby funkcjonować na rynku" - podkreśla.

Wśród uczestników badania tylko 6 proc. posiada (samodzielnie lub na spółkę) prywatną firmę. Są to głównie  mężczyźni między 25. a 39. rokiem życia z wykształceniem wyższym lub średnim, mający doświadczenie w kierowaniu zespołami ludzi.  Ich dochód osobisty kształtuje się powyżej 1,2 tys. zł. Przedsiębiorcy mieszkają raczej w regionie zachodnim i południowo zachodnim, na wsi lub w dużych miastach.

"Można więc wnioskować, że przyszłość małych przedsiębiorstw leży w +młodych+ rękach" - podkreślili autorzy badania.

W oczach respondentów, polski przedsiębiorca jest pracowity i sprytny, ale także uczciwy, zdecydowany i wykształcony. Bardzo niewiele osób uważa, że jest on skromny i niedoświadczony.

Sami przedsiębiorcy prywatni oceniają się nieco inaczej - również najsilniej postrzegają oni właścicieli firm jako osoby pracowite; kolejne wymieniane cechy to: zdecydowanie, doświadczenie i przebiegłość, a następnie uczciwość, spryt, upór oraz wykształcenie i wyrachowanie. W znacznie mniejszym stopniu przedsiębiorcy sądzą o sobie samych, że są bezwzględni, nieuczciwi, skromni czy niedoświadczeni.

"Widać, że przedsiębiorca prywatny postrzegany jest głównie przez pryzmat swojej biznesowej skuteczności" - komentuje Kuba Antoszewski z MB SMG/KRC. "Polacy mniejszą uwagę przywiązują natomiast do kondycji moralnej tej grupy. Na uwagę zasługuje również fakt, że względnie duża liczba osób uważa, że polski przedsiębiorca jest przebiegły (23 proc. badanych), nieuczciwy (14 proc.) czy wyrachowany (13 proc.)" - dodaje.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 3-9 stycznia 2005 r., na ogólnopolskiej próbie 1 tysiąca trzech dorosłych Polaków (15-75 lat).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / SMG/KRC: 2 proc. Polaków rozważa możliwość założenia własnej firmy