SMS-owe wróżki zarobią więcej

Katarzyna Latek
opublikowano: 21-07-2010, 00:00

Ezoteryczny telebiznes jest wart około 100 mln zł rocznie — ocenia MNI Premium. Tylko klienci tej firmy wydają 70 mln zł.

Ezoteryczny telebiznes jest wart około 100 mln zł rocznie — ocenia MNI Premium. Tylko klienci tej firmy wydają 70 mln zł.

2 mld zł wydają rocznie Polacy na usługi ezoteryczne — wynika z niektórych szacunków. Większa część tej kwoty wpada do kieszeni wróżek i wydawnictw prasowych, ale spory kawałek tortu mają też firmy zajmujące się usługami przez telefon i SMS. W ciągu roku z oferty MNI Premium, należącej do giełdowego MNI, czyli telefonicznych i SMS-owych porad wróżek, korzysta 3 mln osób. Każda z nich płaci średnio za poradę 22-25 zł. Oznacza to, iż MNI sprzedaje na rynek usługi EZO o wartości 70 mln zł i jest liderem rynku.

— Ten rynek działa w Polsce od kilkunastu lat i cały czas się rozwija. Liczymy, że w tym roku przychody z tego rodzaju usług wzrosną o kilka procent — mówi Leszek Kułak, prezes MNI Premium.

Z 70 mln zł przychodów prawie połowę biorą jednak operatorzy komórkowi obsługujący serwisy typu premium. Firma wprowadziła także płatności kartą, gdzie marże dla firm obsługujących transakcje są znacznie mniejsze.

— To zależy od rodzaju usługi, nie za wszystkie można płacić kartą — np. w przypadku rozmowy telefonicznej, gdy nie można z góry przewidzieć czasu jej trwania, jest to trudne. Przyglądamy się alternatywnym metodom płatności. Jeśli się upowszechnią, będziemy z nich korzystać — mówi Leszek Kułak.

MNI Premium ma własne call center, wykorzystuje też związki z należącą do grupy telewizją ITV, która ma kanał Ezo TV (według MNI, ITV znajduje się w grupie 30 najchętniej oglądanych kanałów polskojęzycznych). Spółka we współpracy z ITV produkuje też audycje ezoteryczne dla innych stacji telewizyjnych — TVN, Polsatu i Tele5. Dostarcza też usługi największym polskim portalom internetowym.

MNI od kilku lat ma też w grupie telefonię EZO Mobile, realizowaną na zasadzie wirtualnego operatora. Jej użytkownicy to grupa kilku tysięcy osób.

— Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że dla większości tych osób to dodatkowa usługa, a nie podstawowy telefon. Jednak obecnie łatwiej się rozmawia z dużymi operatorami i mamy nadzieję, że będziemy mogli wkrótce zaoferować lepsze stawki — przyznaje Leszek Kułak.

MNI Premium ocenia, że jest liderem ezoterycznego biznesu, ale na rynku robi się ciasno. Działa tu m.in. niemiecki Viversum, czy też również niemiecka, ale o międzynarodowych ambicjach, firma Questico (Kosmica Polska).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / SMS-owe wróżki zarobią więcej