Socjalne centra to imperatyw

Materiał partnera
aktualizacja: 17-10-2017, 11:47

Czy socjalne centra handlowe to trend przemijający, czy też centra handlowe przyszłości, odpowiadające na zapotrzebowanie rozwoju handlu przez internet? Zdecydowanie druga część tezy — socjalne centra handlowe — to obecnie imperatyw. Jeśli inwestor / deweloper / zarządca zamierza zrealizować założone cele finansowe, musi się zmierzyć z dwoma trendami na rynku nieruchomości handlowych — socjalizacją przestrzeni publicznej w centrach handlowych oraz rosnącą dynamiką handlu on-line.

W miastach jest coraz mniej atrakcyjnej powierzchni dostępnej dla deweloperów centrów handlowych, dlatego rośnie zainteresowanie budynkami nadającymi się do rewitalizacji. Niekoniecznie trzeba je zagospodarować zgodnie z dotychczas obowiązującą zasadą: 70 proc. powierzchnia handlowa, 30 proc. powierzchnie wspólne. Nowoczesny trend to proporcja typu 50 proc. — 50 proc., wzrost wartości powierzchni, na których niekoniecznie muszą funkcjonować typowe placówki handlowe, w stosunku do powierzchni zwią- zanej z funkcjami socjalnymi takimi jak targi śniadaniowe, targi produktów regionalnych, żywnościowych, odzieżowych czy powierzchnie przeznaczone dla dzieci, pozwalające odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na funkcje łączące zabawę z edukacją.

Zobacz więcej

BEATA KOKELI dyrektor generalny i dyrektor działu zarządzania aktywami firmy TriGranit w Polsce


Single, pary, znajomi, rodziny z dziećmi coraz więcej czasu spędzają poza domem, wśród innych ludzi — stąd trend takiego zagospodarowania powierzchni. Z drugiej strony, pojawiła się możliwość ograniczania powierzchni sklepów w związku z możliwością dokonywania zakupów on-line i odbieraniem ich w sklepie (click and collect). Należy jednak pamiętać, że te dwa kanały sprzedażowe współpracują, a nie działają przeciw sobie. Wskaźnik ROPO, research on line purchase off line, wskazuje także na odwrotną tendencję: research offline purchase on line. Synergia między tymi dwoma kanałami sprzedażowymi umacnia się, a nowoczesne centa handlowe wspaniale ją wykorzystują — klienci z przyjemnością spędzają wolny czas w nowoczesnych powierzchniach wspólnych, powiększonych powierzchniach związanych z jedzeniem poza domem, rozrywką i edukacją.

Rewitalizacja dawnych obszarów przemysłowych dodatkowo pozwala na stworzenie klimatu sprzyjającego funkcjom socjalnym; możliwość łączenia domu, pracy i trzeciego miejsca, czyli wypoczynku to niezaprzeczalne atuty przestrzeni do rewitalizacji, czego najlepszymi przykładami są wielofunkcyjne projekty typu Koneser i EC Powiśle w Warszawie oraz Bonarka City Center zrealizowane przez firmę TriGranit w Krakowie.

Polacy pokochali zrewitalizowane przestrzenie publiczne już wiele lat temu — Stary Browar w Poznaniu czy Manufaktura w Łodzi to wspaniałe przykłady absolutnej synergii dokonywania zakupów (nie tylko kupowania), spędzania wolnego czasu, edukacji, rozrywki, ucztowania, obcowania ze sztuką — ale przede wszystkim obcowania z innymi ludźmi w realu, nie w rzeczywistości wirtualnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Socjalne centra to imperatyw